nad romanistickými studiemi ve vlastním slova smyslu jsou v převaze srovnávací práce o vztazích česko-francouzských; všecky tyto úvahy a pokusy jsou vítanou protiváhou upřílišené snahy vyložiti myšlenkový a slovesný život český vnitřní závislostí na Německu. Tak přispěl Haškovec k rozboru Klicpery, Vocela, Havlíčka, Zeyera, Vrchlického, ale i Jana Šlechty ze Všehrd; nejvýznamnější jsou jeho příspěvky k staročeskému básnictví z pera neb okruhu Smil a Flašky z Pardubic, jež vzbudily plodnou diskusi. Moderním písemnictvím od obrození se obírá profesor pražské university Josef Kopal ('ll< 1883), překladatel R. Rollanda, kdežto jeho brněnský kolega Otakar Levý (18961946) byl jemným znalcem francouzského romantismu. Souhrnné zobrazení slovesného písemnictví ve Francii podal ve svých Dějinách literatury francouzské v obrysech (191.8-1932 ve 3 sv.: pouze věk renesanční, reformační a klasický, Otokar Šimek (* 1878). Z mladšího rom~nistického pokolení, které prošlo hlavně školou Tillovou a Saldovou, vynikl profesor dějin literatur románských na universitě v Praze, Václav Černý (* 1905), jemuž prospěl dlouhý pobyt ve Švýcařích, aby si získal srovnávací rozhled světový, patrný hlavně z francouzsky psané monografie »Essai sur le titanisme dan3 la poésie romantique entre 1815-1850« (1935). Ten vyznačuje také Cerného práce české: výklad o vlivu bergsonismu v soudobém básnictví Ideové kořeny současného umění (1929) a vývojeslovnou studii Esej o baroku (1937). Novinkou jest Cerného pilná pozornost, věnovaná písemnictví španělskému, kde poukázal jmenovitě k hodnotám soudobé lyriky; odtud vyšly skvělá charakteristika Cervantesa, psaná doprovodem k novému překladu »Don Quijota« (1931) a pramenné studie o španělských látkách u Vrchlického. Po smrti Šaldově a Novákově stal se V. Cerný předním literárním kritikem českým, který ve svém »Kritickém měsíčníku« sleduje vývoj české poesie i prózy jmenovitě nejmladší. S Šaldou spojuje ho nejen zmíněný rozhled po literaturách evropských, především románských, a jemný smysl pro estetické a absolutně umělecké hodnoty básnického projevu, nýbrž i břitké péro neohroženého a mravně založeného polemika. Z prozaiků věnoval pozornost jmenovitě Karlu Čapkovi, jak svědčí knižní monografie (1936, »Postavy a dílo« sv. VI.), z básníků - netaje se antipatiemi k zástupcům surrealismu - sledUJe cesty všech předních představitelů 741