práci, Josef Kajetán Tyl (1926), se šťastnou kombinaci přísně ověřeného letopisu biografického a literárního rozboru, propracovaného hlavně ve filiaci motivické. V okruhu slovesnosti ponerudovské dává přednost spisovatelům střední polohy umělecké a myšlenkové a vyhýbaje se básnicky tvůrčím duchům, hodnotí rád národní buditelské poslání beletristů-publicistů. Kromě časopiseckých článků o J. B. Jandovi-Cidlinském, S. Hellerovi, EI. Krásnohorské, J os. Holečkovi hledí sem zvláště knižně vydaný nekrolog Ant. Staška (1933 v nekrolozích »Ceské akademie«), k jehož nejlepším znalcům Hýsek náleží, a hutná studie 19nát Herrmann (1934). Výjimku činí velká osobnost Petra Bezruče, již Třemi kapitolami o Petru Bezručovi (1934) zajímavě osvětlil zvláště s hlediska literárně genetického. Schopnost uměleckého prožitku a vnitřní potřeba hodnotícího soudu nedoprovázejí a nedocelují positivistického badatele silné historické vlohy, stavějícího národně kulturní poslání literatury nad její posvěcení estetické. Z četných žáků Vlčkových věnoval se Jan Thon (* 1886) soustavně otázkám knihovnickým. Obrat českého literárního dějepisu od zřetelů skoro výhradně ideových k tvarové povaze slovesných památek souvisí s plodnými organisačními a metodickými zásahy býv. profesora brněnské university Romana O. Jako.bsona (* 1896 v Moskvě, r. 1939 odejel z Brna za hranice), spoluzakladatele »Pražského linguistického kroužku« a strukturální metody u nás. Nejplnější jest jeho přínos v otázkách českého verše a rytmu a v problematice staršího českého písemnictví. Když byl již r. 1923 v ruském spise »0 češskom stiche« postavil metrické bádání na novou basi, zásadně odlišnou od mechanistických názorů Králových, vyložil po česku Základy českého verše (1926) a podal v III. sv. »Ceskoslovenské vlastivědy« podrobný a soustavný rozbor Verše staročeského (1934), doplňuje se tu s Mukařovského studií o verši novočeském. 'Jeho monografické studie o staročeském básnictví období románského a gotického souvisí organicky s těmito pracemi; jsou to zvláště: Dvě staročeské skladby o smrti (1927 při vydání »Sporu duše s tělem<<) , N ej'ltarší české písně duchovní (1929) a Český podíl na církevněslovanské kultuře (1940 v sborníku »Co daly naše země Evropě a lidstvu« s pseudon. Olaf Jansen). Z četných Jakobsonových linguistických prací, psaných namnoze rusky, francouzsky i německy, otvírá nové dráhy 729