luje Estetika dramatického umění (1931), kterou sám označil jako »theoretickou dramaturgii« a v níž na techniku divadelního tvoření položil důraz hlavní. Na rozdíl od svého učitele Ol. Hostinského považuje Zich drama či spíše divadlo za umění svéprávné, v němž herec jest přirozeným středem; rozdíly mezi činohrou, operou a scénickou výstavbou jako nepodstatné odpadají a podřadnost literatuře, resp. hudbě se popírá. Dokonal se tu Zichův přerod od hlediska subjektivně psychologického k objektivně tvarovému, jež pak Zich označuje jako estetiku strukturní, zabývající se studiem a rozborem útvaru, jehož části jsou určovány celkem; původní své východisko positivistické Zich postupně překonával. Ze strukturní estetiky Zichovy vyšel a s příbuznými formalistickými tendencemi krasovědy ruské ji stmelil Zichův žák Jan Mukařovský (* 1891 v Písku), profesor estetiky na universitě pražské. Hostinského i Zichův převažující zájem o estetiku hudební byl u něho vystřídán zřetelem soustředěným ke krasovědě slovesné a doprovázeným linguistickou kulturou školeného filologa; přitom působila naň metoda ruských formalistů v poetice, jazykovědný postup »Pražského linguistického kroužku« i sociologie umění. Nejhojnější jsou jeho práce z literární estetiky, zvláště o zvukové stránce verše, o jeho melodii, o problémech semantických, o rozdílech spisovného a básnického jazyka, o slohovém charakteru jednotlivých spisovatelů (B. Němcové, V. Hálka, T. G. Masaryka, K. Hlaváčka, O. Theera, K. Čapka, Vít. Nezvala a jmenovitě Vl. Vančury), jež po drobné monografii Příspěvek k estetice českého verše (1923) vyvrcholily příkladným dílem minuciosního slohového rozboru, odpoutaného zcela od zřetelů psychologických i společenských, Máchův Máj (1928) a důmyslným příspěvkem Polákova Vznešenost přírody (1934). Od těchto ukázek přísně metodické a přísně konkretní vědy o umění, v nichž se k daru analytickému druží břitká schopnost kombinační, postoupil Jan Mukařovský k obecné krasovědě studií Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty (1936), pozoruhodně prohloubené ve směru sociologickém. Soubor studií rázu všeobecného a nejvýznamnějších studií o jednotlivých spisovatelích podávají Kapitoly z české poetiky (1941), základní kniha české literární estetiky. Jan Mukařovský, duch kritický polemického zaostření, přispěl nejednou ke zjemnění smyslu pro 712