Ferd. Pelikána), středisko to směru idealistického. Katoličtí myslitelé se soustřeďovali kolem Filosofické revue (od r. 1929 v Olomouci), filosofové evangeličtí kolem Křesťanské revue (od r. 1928). P r a g mat i s m u s, filosofický směr, jemuž kriteriem i povahou pravdy jest její užitečnost a jemuž hodnota myšlenky záleží v praktických důsledcích jejích, vnikal do Evropy ze své severoamerické vlasti na rozhraní století. U nás obsahovalo nejeden pragmatický prvek myšlení Masarykovo, které se okázale přimykalo k filosofii anglosaské, a to i v jejím americkém odvětví; »humanismus«, jejž v soustavě pragmatismu zdůrazňoval F. C. S. Schiller, vedle Peirce, Jamese a Deweye jeho spoluzakladatel, jest značně spřízněn s ústředními zásadami filosofie Masarykovy. Jako kulturně myšlenkový zjev a zároveň i jako kus svého vnitřního prožitku osvětlil K. Čapek pragmatismus v knižní úpravě své disertační práce »Pragmatismus čili filosofie praktického života« (1918) a v »Kritice slov« (1920) ; i jinde se zdarem užil pragmatické filosofie, která vydatně prosákla celou slovesnou činnost jeho i jeho druhů. Spolehlivý a všestranný obraz směrů a soustav pragmatických podal v široké souvislosti pohrobní monografie »Americká filosofie« (1929) K. Vorovka. Duch pragmatismu vane hlavními díly filosofickými mužných let Eman. Rádla, i když se obracejí polemicky proti představitelům a některým zásadám filosofie pragmatické; také to, co Em. Rádl se stálým zdůrazňováním záměrného pokračovatelství převzal ze svého učitele T. G. Masaryka, nehledíc k pozdním shodám v otázkách náboženských, má význačně pragmatický ráz. Biolog Emanuel Rádi (* 1873 v Pyšelich, t 1942 v Praze) byl posléze profesorem metodologie přírodních věd a přírodní filosofie na Karlově universitě. Vedle prací z anatomie a fysiologie smyslových orgánů začal uveřejňovat i příspěvky z dějin české přírodní filosofie. Zde tkví kořeny jeho hlavní práce Dějiny vývojových theorií v biologii X/X. stol. (1913, zprvu německy) a kritiky filosofie poraženého Německa Romantická věda (1918), s pr'otiněmeckým 0střím válečným. Tu se staví do vitalistické školy Drieschovy a ukazuje k autonomii životního dění. Zároveň vyslovuje masarykovský názor, že ve vědě i filosofii o pravdivosti ideje rozhoduje osobnost stojící za myšlenkou. Prodělav hluboký převrat názorový, obrátil se k otázkám nábožen 705