ků, úředníků, studentů i profesorů. Figurkářské umění vyznačuje i poslední Poláčkovu práci humoristickou Hostinec u Kamenného stolu (1941 pod jménem ·malíře Vl. Rady). V letech 1939-1945, která stála ve znamení naprosté nesvobody projevu a v nichž se valná většina nejlepších autorů odmlčela nebo byla umlčena, dozrávalo několik prozaiků věkově náležících ke generaci W olkrově a N ezvalově po prvé světové válce; zároveň vystoupilo několik spisovatelů mladších, kteří rázem vzbudili naději jako prozaikové. Nemožnost volnosti slova a svobodné volby námětů i psychologický otřes, který v české společnosti vyvolala druhá světová válka, vedl spisovatele př'edevším 'k nitru člověka, vzdáleného arciť problémům časově sociálním nebo politickým. Proto na prvém místě výpravného umění těchto let stojí román psychologický. Z nemožnosti řešiti otázky současnosti utíkali se jiní autoři do minulosti, vybírajíce z ní silné a zajímavé jedince a zdůrazňujíce i zde motivy psychologické. Vedle formy románu užívali spisovatelé hojnou měrou i povídky, v době před druhou světovou válkou zanedbávané. Jaroslav Havlíček (* 1896 v Jilemnici, t 1943 v Praze) nemohl přivésti ke konci svůj umělecký růst, který slibně zahájil psychologickými analysami mužů a žen, jejichž osud je předznamenán rodem a výchovou. Leccos z romantického naturalismu Čapka-Choda ožilo v tomto analytikovi nezdravého maloměstského ovzduší rodinného a příbuzenského, z něhož se pokoušejí vymknouti jen některé plasticky kreslené postavy ženské, podléhající nakonec také neodvratnému zlu: v prvním románu Vyprahlé touhy (1935) dcera jilemnického stavitele, zdravá a žíznící Stěpánka, marně usilující sjednotit život s vyžilým manželem-bratrancem; v románu o rozvratu degenerované rodiny továrnické Neviditelný (1937) Soňa, postavená proti ctižádostivému sobci; v příběhu zbabělého pokrytce Ta třetí (1939), volícího z pohodlnosti a slabosti ze dvou milenek třetí, t. j. smrt, životná a k obětem odhodlaná Adéla; v He'limadoe (1940) Dora, která jediná z pěti dcer venkovského lékaře-podivína se pokusí vymanit se z rodinného prostředí, jež zkřivilo život jejím starším sestrám. Dílo předčasně zemřelého autora doplňují povídky o dívkách, vábených tajemstvím sexu, Neopatrné panny (1941, ale z let 1929-32) a hutná novela Synáček (1942). Podobné umění psychologické, ale větší epickou vyrovna 687