ní nedostatky skladby. Doplněk k ní tvoří sbírka povídek Lidé z maringotek (1942). Bass, milovník a znalec Prahy staré i nové, jejích dějin politických, společenských a kul· turních, neúnavný pozorovatel jejího života, růstu a změn, které s ním souvisí, projevil se vedle řady novinářských článků, shrnutých do vervních knih Pot1tlky pražského reportéra (1929) a Pod kohoutkem svatovítským (1942), v »lidové kronice« Čtení o roce osmačtyřicátém (1940, 1. díl). Ta v rámci evropských událostí a poměrů zachycuje společenský život předbřeznové Prahy. Nesoustřeďuje se jen na osoby a osobnosti známé, které tvořily kulturní i politické dějiny české a které s výstižným uměním charakterisačním dovede obdařit novými lidskými rysy, nýbrž znovu křísí celou řadu postav zapadlých a zapomenutých. Vypravovatelské umění Ed. Basse, který rozvážně zasahoval i do událostí denního života, neseno jest pečlivým jazykem, majícím vytříbený smysl pro všechny jeho vrstvy a funkce. Z Bassových humoristických spolupracovníků nejosobitější byl soudní zpravodaj Karel Poláček (* 1892 v Rychnově t 1944 v koncentračním táboře v Terezíně). Námětově prohlubuje českožidovské látky, názorově se přimyká k humanismu K. Čapka a Fr. Langra; literárně si libuje v genrovém realismu, propracovává se soustředěnou péčí postavy a pozvedá je k typické výši. Zaostalost okresního města s jeho pokrytectvím, nevkusem a vášněmi, ale především stav a mrav venkovské společnosti českožidovské vystihl s darem výrazné charakteristiky a s jedinečným smyslem pro pitoresknost fráze. Ten projevil i duchaplnou satirickou snůškou novinářské a politické frazeologie, Zurnalistický slovník (1937 s předmluvou K. Čapka). Z románů vynikají záměrně humoristické Lehká dívka a reportér (1926), Muži v of/sidu (1931), Hráči (1931), Michelup a motocykl (1935) nad vážné skladby o světě malých lidí: Dům na předměstí (1928) a Hlavní přelíčení (1932). Historií malého města a jeho obyvatel, soustředěnou kolem obchodníka ~tědrého a jeho synů, jsou čtyři romány: Okresní město (1936) předvádí je před světovou válkou, Hrdinové tá!tnou do boje (1937) na počátku války, Podzemní město (1938) odvádí jeho syny na frontu do zákopů a Vyprodáno (1939) je obrazem největší hospodářské krise na konci války. Nejzqařilejší je Poláček tam, kde s láskou a psychologickou přesvědčivostí líčí postavy maloměstských žebráků, obchodní 686