ných, ponížených a osudem drcených. V jemné analyse a v »komorním« přednesu prokázal se spisovatel dustojným žákem francouzských mistrů románového umění Gidea, Mauriaca, Lacretel1a i Giona, z nichž překládá, jsa nadto bystrým analytikem kritickým. Řídké úsilí objektivační, výrazově podporované současnou zálibou v evokacích dějin ve formě životopisného románu, osvědč.! mladý Moravan l\lirek Elpl (vl. Eduard Elpl, * 1905 v Líšni u Brna). Na pozadí románové kroniky Marco Polo (1937) s námětem středověkým chvěje se tragika pravdomluvného hrdiny, trvale podezřívaného z prolhanosti. Zájem historický osvědčil vedle knihy povídek z osudů města Ivančic Tři zlaté poháry (1940) i románem Důl u Veselého rytířstva (1943), křísícím studentský i havířský život staré Příbrami. Egon Hostovský (* 23. 4. 1f08 v Hronově) jest uměleckým zosobnitelem tří významných událostí v naší přítomné vzdělanosti: nebývale silného zasažení židovského živlu do duchovního světa českého, intensivní působnosti románové psychologie Dostojevského a oplodňujícího vlivu psychoanalysy Freudovy na umění slovesné. »Ghetto v nás«, které mu není pouhou plemenně sociální kletbou, nýbrž zároveň bolestnou realitou duševní, chce v sobě překonati družnou a dělnou pospolitostí. Zkumných i uměleckých metod Dostojevského užívá svobodně, pokoušeje se zachytit jimi osobitou fysiognomii českého maloměsta s jeho zvláštními problémy a typickými postavami, výrazově pak reaguje proti němu snahou o baladickou stručnost. Objevitelské nauky Freudovy jsou mu psychologickým východiskem; nezůstává však v zajetí dogmat psychologických, snaže se naopak zdůrazniti volní a mravní vrstvu lidství. Z nejmladšího pokolení se Hostovský jeví vedle Jana Čepa nejčistším pracovníkem slohovým ve volbě slova, odstínu a metafory a v péči, jakou věnuje tomu, aby skutečnost byla očištěna a prosvícena magií výrazu. Egon Hostovský začal povídkovými monografiemi rozvráceného a patologického židovství, vklíněného do českého maloměsta: Zavřené dvéře (1926), Ghetto v nich (1928), Danajský dar (1930); postoupil však brzy k románu Ztracený stín (1931), aby se v propracovaných románových skladbách Případ profesora Kornera (1932), Černá tlupa (1933), Žhář (1935) a Dům bez pána (1937) prokázal mistrem koncepce, komposice, přednesu. I za hranice 680