skutečností mnohdy proud transcendentna a užívajíce nejednou účinné formy baladické. Jsou to Fu (1924), Dvojníci a sny (1926) a Sedmero zastavení (1931), jež náleží k ozdobám současného českého novelistického umění; doplňují je důvěrné a hravé Povídky pro Jiříčka (1927). Mistrem této novoklasické novely stal se Kubka sbírkou Skytský jezdec (1941); každá z jeho 10 novel jest sugestivním zpřítomněním dob dávných i nedávných, jejichž typická náplň soustředěna je do hrdiny, takže se jeho duše stává zrcadlem doby. Poslední novela, jež dala sbírce jméno, ztělesňuje tak v osudu svého hrdiny rozpolcenost a mnohostrannost moderní doby. Na této cestě pokračoval v sedmi povídkách Pražské noktttrno (1943), jež evokují pražskou minulost v jejích významných obdobích s jemným koloritem dobovým i s jistou dávkou exotismu, a v knize Karlštejnské vigilie (1944). Pobyt na Rusi vznítil také odborně literární zájem Kubkův pro Rusko, z něhož vyšly průkopnické essaye Básníci revolučního Ruska (1924) a několik překladů. Kriticko analytický duch, jehož se při zobrazování československých dějů legionářských jak Koptovi, tak Kubkovi nedostává, vyznačuje nejstaršího legionářského spisovatele českého Jaroslava Kratochvíla (* 1885, -r 1945 v Terezíně), jenž zastával v konfliktu bolševické vlády s československým vojskem stanovisko krajně příznivé komunistickým revolucionářům na Rusi a pojímal českou revoluci jako součástku sociálního pozdvižení světového. Zásady ty vyložil v historickém spise Cesta revoluce (1922). Na téže základně vybudována jest jeho románová kronika československých legií na Rusi Prameny (1934), psaná ostře analysujícím a živě charakterisujícím perem střízlivého realisty, který svůj chladný pohled do nezkrášlené skutečnosti soudobého moravského venkova osvědčil obrázky Vesnice (1924) . Zřejmá záliba čtenářská v legionářských námětech povzbuzuje konvenční spisovatele, aby opatřovali další četbu tohoto druhu a nahrazovali tak svými válečnými a bitevními obrazy historické letopisy Jiráskovy, s nimiž soutěží také rozlehlostí svých knih. Světlo a stín jsou zpravidla schematicky rozvrženy; s bohatýry zbraní i smýšlení kontrastují bodré postavy rozmarných vtipálků z lidu, schopných statečnosti i oběti; v rodinných vztazích, v elegické touze po domově, ve věrnosti vojáků vůdcům i praporům 667