k drobnému člověku a všednímu životu. Boží muka (1917), kniha filosofických próz, jest do dna znepokojena úzkostí před nezbadatelnou prazáhadou všehomíra a lidské duše a v jednotě osobité slučuje ideové napětí s citovou sympatií. Trapné povídky (1921) utajují strunu spekulativní a zesilují přízvuk citový a mravní v humanismu a v bolestné soustrázni, které se obracejí k člověku v nejironičtějších situacích jeho mravních zkoušek a porážek. K románu přistupuje Karel Čapek v 32 letech. Exaktní studium přírodních věd stává se mu jako Jak. Arbesovi a K. M. Čapku-Chodovi před ním inspirací obraznosti; z nižší literatury přijímá složky detektivní, reportážní a filmové, aby se pokusil o novinový román-feuilleton; humor, bližší z jeho oblíbených mistrů Chestertonovi než Dickensovi, sahá rád po prostředcích genrově drobnokresebného realismu. Této směsice slohové užívá Čapek s nemalou vynalézavostí a se satirickými šlehy na evropské poválečné poměry ke kritice víry v Absolutno, technického i sociálního titanismu, mechanisace života, pověry ve všemoc pracovní organisace, podobně jako to činil ve svých pracích dramatických. V Továrně na Absolutno (1922) odhaluje nebezpečínáboženského Absolutna, uvolněného technickou vymožeností dokonalého spalování hmoty a ohrožujícího klidný společenský řád. V kinematograficky napínavé a psychoanalytickým rozborem snu podložené skladbě Krakatit (1924) napadá naukový titanismus, který objevem drtivé výbušnosti, ukryté potenciálně v každé hmotě, staví svět před katastrofu, až rek chemik dochází vykoupení v pokoře před Bohem a v službě lidem. Do této utopické oblasti se po letech K. Čapek vrátil ve Válce s mloky (1936), kde humor a satira mění se ve výsměšnou grotesku zápasu bezmocného člověka se vzbouřenými obojživelníky roboty. Resignovanému civilismu a pragmatické humanitě slouží Povídky z jedné kapsy (1929) a Povídky z druhé kapsy (1929), zčásti kriminální neb detektivní příběhy a situace, obrácené po chestertonovsku naruby, zčásti vtipné nebo tklivé morality ze všedního světa drobných lidí: jejich nazírání i mluvu Čapek nejen skvěle postihl, ale občas si sám adaptoval v dobrodružném a genrovém realismu, pokračuje jako učitel K. Poláčka na dráze Ign. Herrmanna. Na nových cestách se však octl K. Čapek a s ním český román trilogií let 1933-1934, obsahující uměleckou metodou spojené, ale tematicky a látkově různorodé skladby 652