se stejným důrazem proti mechanismu soudobé civilisace, jsou krajními představiteli_nejen názorů, ale i typů protilehlých: nesmiřitelny jsou Capkův horoucí a pozemský humanismus a Durychovo mystické zakotvení v Bohu, Čapkův kult vědy usnadňující život a Durychovo středověce náboženské pojetí skutečnosti, humorem stále doprovázený a genrovostí nepohrdající Čapkův realismus a Durychova buď smrtelně vážná neb sarkasticky šklebná novoromantika. Karel Čapek (1890-1938) narodil se jako syn lékaře MUDra Antonína Čapka dne 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích u Úpice a více než pohorská příroda »Krakonošovy zahrady« působilo naň otcovo povolání a zájem o život řemeslníků i průmyslových dělníků v rodném kraji. Studia gymnasijní vykonal v Hradci Králové, v Brně a na akad. gymnasiu v Praze; filosofii vystudoval v Praze, Berlíně a Paříži a stal se r. 1915 jejím doktorem na základě disertace o pragmatismu. R. 1917-1920 byl členem redakce »Národních listů«, odkud přestoupil r. 1920 do »Lidových novin« i jako feuilletonista, občas zabývající se také otázkami politickými. V 1. 1921-1923 byl dramaturgem Městského div. na Král. Vinohradech a zúčastnil se tam i práce režijní. O jeho rozsáhlých cestách po !talii, Anglii, Španělsku, Holandsku a severských zemích mluví jeho svazky črt cestopisných, z nichž některé sám vtipnými kresbami ilustroval. Osobních svých styků s předními evropskými spisovateli i proslulosti, získané hlavně velkými divadelními úspěchy v cizině, používal vydatně k propagaci české věci za hranicemi. Smrt zastihla ho na Boží hod vánoční 25. prosince 1938. První práce Karla Čapka vznikaly vesměs ve společnosti s bratrem Josefem, o tři léta starším. Jejich dodatečný soubor Krakonošova zahrada (1918), shrnující práce let 1908 -1911, stojí na pomezí causerie a povídky, jiskří nápady a vtipy, parodií a lyrismem; vše jest tu založeno na povrchové hře rozumu skeptického a experimentujícího. Kniha povídek Zářivé hlubiny (1916) ve slohu novoklasickém usiluje o pevný novelistický tvar a živou věcnost a jest prosycena láskou k životu a zvědavostí na jeho vynalézavou a často ironickou hru. Pak již po začátečnickém období hledání nadchází samostatná epická tvorba K. Čapka. Její dvě první povídkové knihy nemají daleko k expresionismu s jeho nedůvěrou v civilisaci, ale i v titanismus, s láskou 651