váním příběhů novozákonních Z růže kvítek vykvet nám (1939) . Při dokumentárním studiu románových scenerií pro skladby historické vznikly cestopisné svazky paradoxní v názorech a často snově mrákotné v sugestivním podání: Plížení Německem (1926), Pout do Spanělska (1929) a fťímská cesta (1933). Zásady své krasovědy spiritualistické, časem opřené o filosofii tomistickou, ale jindy nepohrdající zřeteli sociálně tendenčními, formuloval Durych v knihách: Gotická růže (1923), Cesta umění (1929), Essaye (1931) a Váhy života a umění (1933). V essayi Otokar Březina (1918 s Jos. Staňkem, nová verse 1931) přihlásil se Jar. Durych jako věrný žák k největšímu českému básníku mystickému a umínil si, že uměním výpravné prózy uskuteční to, co myslitel-poeta vytvořillyrický:rn veršem: básnictví symbolické, prodšené náboženským duchem katolickým. Rozvil sice jeho etické a sociální podněty, ale zpřetrhal březinovskou spojitost s novodobou filosofií a přírodovědou, chtěje býti věřícím, ano, fanatickým katolíkem tomistického posvěcení; jeho katolictví jest podoby namnoze barokní. V tom ve všem - a hlavně ve svém důsledném kultu Absolutna - jest zjevem nečasovým, ba protičasovým. Ale pod novoidealistickým světem řádu a kázně vře u něho živelný, nevykoupený chaos doby poválečné. Označili jsme ho již jako typického expresionistu názorem, cítěním i vkusem, což vyvěrá z některých základních paradoxů v jeho vnitřním ustrojení: vyznavač dívčí neviny jest pokoušen smyslností až rozkošnickou, nadpozemský extatik kochá se v naturalistických hrůzách a zrůdách úpadkové reality, hlasatel božské lásky a rytíř Madonin podléhá sadistickým zálibám v mukách a ukrutenství; přesvědčení o božském původě společenského řádu mu nebrání, aby zatínal pěsti proti držitelům moci a nositelům autority. Takto v příkrém protikladu k svému učiteli Březinovi vyjádřil hrůzu syna člověka z odpadlictví od božského otce a jeho vášnivou touhu po spasení a milosti. V téže době jako Jar. Durych odevzdali svou knižní prvotinu také bratfí Karel a Josef Čapkové, kteří zprvu publikovali jako nerozlučná dvojice. Byli však známi již z doby předválečné, jmenovitě mladší a daleko významnější z nich, Karel. Třebaže se na nějakou dobu setkali s J. Durychem na téže novinářské tribuně a dočasně vystupovali 650