vzduchoprázdném prostoru svádějí obrysová schemata u Fr. Zavřela dialektické zápasy. ale nadšené básníkovo zaujeti pro tyto suché mátohy přitahuje obecenstvo k výtvorům neúnavného experimentátora. Svů; bezuzdný individualismus vychovaný na Nietzschovi a vzhlížející se v Napoleonovi promítl Fr. Zavřel i třemi sbírkami útočné lyriky povýšeného sebezbožnění. snolečenskými romány z pražského měšťanstva i svou autobiografií. E x p r e s i o n i s t i c k é drama, které se po několika nábězích za války prohlašovalo za sourodý výraz společenského převratu i mravního rozvratu v lidstvu poválečném, soustředilo se za patronance germánských dramatiků Strindberga a Wedekinda hlavně k satiricky kořeněné sociální kritice a šklebné grotesce; řidčeji se mu dařilo postihnouti v děsivých troskách zhrouceného řádu, založeného na materialismu, úsvit nové duchovosti, čistého lidství a tvořivého svědomí. V expresionismu se po mnohých nábězích novoromantických nalezl Jan Bartoš (* 1893, t 1946), horlivý, často libovolný a stranicky podjatý pracovník divadelní, jak to prókázal v historickém výkladu o N árodním divadle a jeho budovatelích (1933). Živěji upozornila na sebe dramata Krkavci (1920), Námluvy čiU Skola divlomacie (1923), StrašidelniJ dům (1926) a Hrdinové naší doby (1926). Dočasným střediskem expresionistické dramatiky stalo se Brno. Tam vycházel po léta orgán literárního expresionismu českého, »Host«, tam vyrůstal jeho teoretik a kritik Frant. Gotz (v. n.), tam byl Lev Blatný (v. n.), čelný dramatik expresionistický, divadelním lektorem; i spisovatelé, jejichž vlastní těžisko tkvělo v jiných formách, lyrik Bartoš Vlček, režisér Bohuš Stejskal. zvláště pak romanopisec Čestmír Jeřábek (v. n.), pokusili se o expresionistické drama. S vývojem českého dramatického expresionismu těsně souvisí scénické počátky Karla Čapka (v. n.), provázené tu spolunrací, onde vlastními pokusy jeho staršího bratra Josefa Čapka (v. n). V době, kdy Karel Čapek měl své první jevištní úspěchy, vracel se do vlasti a k divadelnímu tvoření František Langer (* 1888). Narodil se 3. března 1888 na Král. Vinohradech a stal se lékařem. Zajat na ruské frontě vstoupil r. 1917 do legií jako plukovní lékař; po návratu sloužil v čsl. armádě jako plukovník zdravotní služby až do německé okupace, kdy odešel opět z vlasti, tentokrát do Londýna. Langer vystoupil v době novoklasicismu jako lyrik kvetoucího života za rene 41 - Arne Novák: Stručné dějiny literatury česk'. 637