z bájeslovného pravěku českého, Král Václav IV. (1910) pokusem o tragedii požitkářské a pozemské duše královské, která chce splynouti s lidem, nastupujícím pout za hodnotami nadsmyslnými. Ale všude se při veškeré cha·bosti ideové hlásí Dvořákův základní postoj k životu: nepřítel transcendentna hájí věc země proti duchu, právo smyslů proti hlasu svědomí, svobodné rozvití radostného lidství proti oblasti mravní. To proniká i v kronikářské řadě skvělých obrazů bez jednoty dějové i myšlenkové, Husité (1919, nová verse z r. 1922 sluje »Kalich«). Ještě dále postoupil Dvořák na této cestě v roztříštěné řadě historických obrazů Bílá Hora (1924), kde i Komenského činí mluvčím svých názorů, dobově a psychologicky v dramatě nepodepřených. Vedle této tetralogie dějinné, v níž záleží vlastní Dvořákův význam, jest hodno básníka velkých uměleckých nároků pouze zpracování Nové Oresteie (1923), kde na Aischylovu tragedii narouboval vedle dušezpytných motivů freudovských svou koncepci pozemské a přízemní volnosti, zbavené děsivých chimér, viny a trestu, svědomí a odvety. Ostatní hry Dvořákovy náleží do nižších vrstev divadelnictví. Jízlivou groteskou mravního rozvratu v prvních dobách republiky jest šklebná veselohra Matěj poctivý (1922). Arnošt Dvořák vyšel v dramatické prvotině z Hebbela a Ibsena, kteří ho učili dramatické symbolisaci problémů, a teprve postupně se přikláněl k Shakespearovi, O. Theerem odmítanému. Přímo na dějinné tragedie Shakespearovy připjal svůj první pokus o historickou truchlohru Kutnohořan Rudolf Krupička (* 1879). Jako lyrik vyšel ze školy »Moderní revue« (Zlatá kotva 1918) a přes studentskou selanku První láska (1922) postoupil k erotické smyslnosti veršů Láska za lásku (1927). Jako dramatik vystoupil nejprve výsměšnou veselohrou z malého města, groteskou až fantasticky odvážnou, Velký stil (1918); k slohu tomu se vyzráleji vrátil y duchaplném dramatickém pamfletu na socialistické kořistnictví poválečné Nový Ma}estát (1923). Shakespeare, dosud nestrávený, bouří ve Vršovcích (1919). Dramatická vloha Krupičkova jest tu i v obou komediích stejně zřejmá jako jeho plnozvuký dar výrazový. Za světové války objevil se jako ideový dramatik smělých cílů Stanislav Lom (vl. Stanislav Mojžíš, * 1883 v Karlíně) ; po svých jevištních úspěších se stal významnou osobností 635