-1922; památníkem této velmi podnětné činnosti jest jednak kniha divadelních proslovů P'řed oponou (1921), jednak osobitě temperamentní Re.žisérův zápisník (s pseudonymem Richardson, 1923). Drama Mahenovo skládá pouhou část jeho mnohostranné, chvatné a kulturně kvasivé činnosti slovesné; vyznačuje se tím, že vystřídává nejrůznější formy scénické, od tragedie až po filmové libreto a mžikový sketch. Skoro vždy vypracovává Mahen jen hlavní postavu, ponechávaje ostatní v náčrtu neb v polotemnu; většina jeho figur jsou mladí mužové na rozchodu s jinošstvím, zmítaní neklidem, bičovaní odbojem proti zevnímu světu, snažící se o vnitřní svobodu všemu na vzdory, kdežto ženám a dívkám přiřčena v Mahenových hrách úloha jenom podružná. Po několika dramatických pokusech, z nichž první je z r. 1905, došel velkého úspěchu v látce posvěcené literární tradicí slovenskou, Janošíkem (1910), junáckou písní loupežnického bohatýrství a lásky k svobodě. Do dějinné minulosti rodného Čáslavska sáhl selskou tragedií domova a víry na sklonku protireformace, Mrtvé moře (1918); v obou těchto historických dramatech podařila se mu kresba postav nejplastičtěji. Přes stadium dramatických nápadů a náčrtů nepostoupily jeho hry z přítomnosti: studentský žert Uli.čka odvahy (1917) a podobný jemu Ohroust (1920), realistická anekdota s prvky nadpřirozenými Píseň života (1919), náladová kresba Lavička (1919); tragedie válečného slepce Nebe) peklo) ráj ... (1917) a hra vojenského zběha Dezertér (1923) pronikly k hloubkám lidského utrpení, časovými poměry podmíněného. Z pozdějších jeho prací dramatické formy, k nimž se řadí filmová libreta Husa na provázkU' (1925), veselohra Praha-Brn o-Bratislava (1927) a dvojdílná malba poválečného měšťanství Rodina 193(1934), vynikl humorem a poesií východního prostředí Nasreddin (1930). Jiří Mahen jest dramatikem tělesné i duševní útrapy a osvobozování se neb vzpoury proti ní. Tělesní i duševní jeho trpitelé i vzbouřenci svíjejí se hned zajíkavě, hned v horečné monologické výmluvnosti. Mahen nanáší barvy, plýtvá drastickými slovy, hromadí diskuse spíše novinářské než básnické, ale také odbíhá od ústřední otázky a hlavního děje. Impresionistická jest také Mahenova výpravná próza, v lecčems blízká mladistvé novelistice Šrámkově; románové šíře dorostla jen kronika studentské bohémy Kamarádi 633