výrazem, je postaven na konfliktu Čecha prožívajícího německé vraždění a věřícího křesťana, jemuž je přikázáno odpouštět. Přešel s ostatními verši z let okupace do sbírky Stará země (1946). Nejen katolicky pravověrným názorem, ale i výrazovou metodou symbolickou se přimyká k Zahradníčkovi několik lyriků různého odstínu generačního. Vášnivý zápas o Boha a spasení s temnými mocnostmi života, promítající se také křečovitostí tvrdého výrazu osobitě metaforického, charakterisuje Bohuslava Reynka (* 1892), autora sbírek Žízně (1921), Smutek země (1924), Setba samot (1936), Pieta (1940) a j. i Františka Lazeckého (* 1905), jehož veršové knihy Krutá chemie (1930), Odění královské (1937) a ohnivý essay Pro mou zemi (1936) spojují temnou opravdovost vášnivého Slezana s touhami mystickými. Tlumeněji obměňuje tyto tóny Václav Renč (* 1911). Vyhranil se až v páté své sbírce Trojzpěvy (1941), v níž postoupil od uzavřených forem k mnohohlasným ódám a pokusil se do· sáhnouti kosmických výšek. Z cizích básníků zasáhli tyto lyriky patrným vlivem oba představitelé »čisté poesie«, stavějící své abstraktní básnictví zkamenělé do monumentálních mramorových postojů na půdici metafysickou, český Němec R. M. Rilke a Francouz P. Valéry, oba u nás v poslední době horlivě překládaní a vykládaní. Jejich nejučenlivějším žákem jest Vladimír Holan (* 1905 v Praze), od života do vzpomínek, pohádek a snů odvrácený lyrik nes ku tečna a nadskutečna; odvaha myšlenkových i citových konstrukcí jest u osobivého individualisty, zabořeného do svého já, doprovázena ještě křečovitým zápasem o výraz v knihách: Blouznivý vějíř (1926), Triumf smrti (1930), Torso (1933) a Kameni, přicházíš (1937). Jimi však dospěl k tvarové kázni, k výrazu metaforickému, abstraktnímu, kterým násobí skutečnost a přenáší ji do sfér visí a snů. Když se knihou Září (1938) zmocnil reální skutečnosti z r. 1938, dobral se v knize Sen (1939) skutečnosti nové, nadčasové, v níž tento život je chmurným snem, a ve sbírce První testament (1940) ponořil se do metafysického problému času. K lyricko-epické Terezce Planetové (1943) dala podnět črta Leoše Janáčka »Děvče z Tater«. K historické skutečnosti vrátil se tento obnovitel starých a hledač nových slov po květnových událostech pražských, a to v knihách Dík Sovětskému sva$U (1945) a Panychida (1945) »za všechny 623