Na rozcestí mezi proletářskou poesií a poetistickou lyrikou stanul ve svých začátcích básník, směřující stále bezpečněji k čistému lyrickému umění. Jest to Jaroslav Seifert (* 23. září 1901 v Zižkově), syn pražského obvodu, od mladosti pracující v socialistickém i komunistickém novinářství. Jeho Město v slzách (1920) jest vyznáním víry proletáře z periferie, oslněného revolučními představami. K tomu přistupuje v Samé lásce (1923) silný prvek naivního opojení radostmi života, odepřenými dotud mladému proletáři; kde Wolker vkládá do revolučních tužeb etickou vážnost, tam je Seifert naplňuje sensuální nedočkavostí mládí. Tomuto ustrojení hověl skvěle poetismus, v jehož službách sbírka Na vlnách T. S. F. (1925, r. 1938 s názvem Svatební cesta) opěvuje prudký životní rytmus velkoměsta, exotickou pohádkovost přivoděnou civilisačním rozmachem. Básník se chápe věcí, ale přetváří je imaginací v jiskřivý a kmitavý sen stupňované pozemskosti a vytváří si pro něj slohovou rovnomocninu v nečleněném toku představa obrazů, směle asociovaných; vedle Nezvalovy »Pantominy« nacházíme tu český poetismus v jeho nejčistší podobě. V básnickém výtěžku pokorné a pravověrné pouti do Leninovy Moskvy, Slavík zpívá špatně (1926), zatahuje se Seifertův básnický obzor vědomím odpovědnosti k revoluci a srostité reálnosti této mužuějící lyrice přibývá; to jest patrno také v knížečce zamyšlené nad hloubkami života a docela resignující na umělou hravost předchozí, Poštovn·í holub (1929). Dozrálý lyrik se připravoval v Jablku s klína (1933) a zřetelně představil v Rukou Venušiných (1936), a to nejen odhodláním pro pevný veršový tvar.; zanícená a oddaná citovost zvláště inspirace milostné jest stále doprovázena vytříbeným uměleckým smyslem pro ženin půvab a důvěrná vděčnost zemi a jejím věčným darům jest posvěcena tichým synovstvím božím. Toto zduchovnění proniká i v cyklu improvisovaných a přece vybroušených elegií na smrt T. G. Masaryka, Osm dní (1937), lyricky nejzávažnější památce na národní pašijový týden v září 19..:.7. Dar lyrické improvisace, zde osvědčený, činí ze Seiferta předního básníka tvořícího z podnětů příležitostných, ať tragických, ať oslavných. Dovede událost nebo osobu prostě lidsky přiblížit, bez patosu zdůvěrnit, citově vysvětlit, někdy s cudným výrazem žalu, jindy s upřímnou radostí, ale vždy veršem hudebním, obrazy malířskými, slovem zcela prostým. Výrazová jasnost a citová bezprostřed 615