i s chudobou a smutkem. Objev bídy na světě a křivd ve společnosti jím prudce otřásá a v závěrečné básni sbírky »Svatý Kopeček« (1926 vyšla zvL), české to obdobě Apollinairova »Pásma«, vyznává se z unanimistické pospolitosti se všemi lidmi, z touhy přetvořiti svět po zákonu lásky a spravedlnosti, z aktivismu sociálně revolučního. Do jeho služeb staví v Těžké hodině (1922) svou lyriku i epiku. Rozhoduje se nyní pro hodnoty nadosobní a stává se pěvcem osudů i nároků proletáře, do něhož se mu soustřeďuje lidstvo. Sociální unanimismus W olkrův nyní vrcholí přelitím se do kolektiva, jak pro to nalezl účinný výraz v protiválečném »Mirogoji« a hlavně v »Moři«, inspirovaném cestou k Jadranu: »Svět jsou jen ti, kteří jej živí, by z něho živi byli, moře jsme my, dělníci zvlněných svalu, cizí i zdejší, my, skutečnost jediná, skutečnost nejskutečnějšÍ«. Ale tento patos, vyjadřující sourodě vnuknutí a cítění hromadné, není pravým slohem Wolkrovým .. Jeho předmětnost a odosobnění dospěly v »Těžké hodině« k fWciální baladě, v níž dovršily Nerudu, Machara a Bezruče a zároveň uskutečnily požadavek lidovosti stejně látkové jako formální, z lidu nejen vyvážené, ale také svou srozumitelností a plastikou lidu dostupné. Tyto balady (1927 vyšly samostatně; hlavní z nich jsou: »Balada o nenarozeném dítěti«, »Balada o snu«, »Balada o očích topičových«, z pozůstalosti pak »Balada z nemocnice«, široce rozvětvená, ale do konvence se propadající »Balada o nám ořníku« a nesmiřitelně fanatická zpověď třídního zaujetí »U roentgenu«) váží své náměty z technické a společenské skutečnosti soudobé, realitu skreslují a stylisují fantasticky, do krutosti pozorování mísí prvky visionářské a snové. V jeho soudobé lyrice, omezené výhradně na oblast citovou, uchvacují toliko čísla zbrocená krví prožitku, zvláště na pokraji smrti (»Báseň milostná«, »Muž« a z pozůstalosti: »Nemocný«, »Hoře«, »Stud«, »Vlastní panichida«, »Epitaf«) . Zcela podružnou větví W olkrovy tvorby jsou práce scénické. S oběma vyspělými knihami veršů jsou současné a souměřitelné dva cykly povídek a pohádek a fragment drastického románu o námořníku a prodejných láskách, Polární záře (z r. 1922). Stupeň objektivisace, k němuž dospěl ve svých sociálních baladách za pomoci přilnutí k erbenovské tradici Jiří Wolker, jest v současném českém básnictví ojedinělý. Samo 612