tury slovesné citovou vroucnost v pokorném kultu zdětštělého humanismu. Ráznějším se ve svých prvotinách jevil František Němec (* 1902), jenž však po dvou svazcích naturalistického okouzlení a sociální účasti, Sebe i Vás (1920) a Zelené demonstrace (1921), opustil lyriku. v této skupině českých vitalistů a unanimistů z prvních let mírových tkví svými básnickými počátky také Jiří Wolker. Tu se jako nejčistší i nejdůslednější představitel poesie proletářské postavil v čelo jak prudkou rozhodností myšlenkovou, tak zvláště slohovou osobitostí. Jiří Wolker (* 29. března 1900 v Prostějově, t 3. ledna 1924 v rodišti) byl synem maloměstské rodiny prostějovské a vyrůstal i v letech válečných v rodinné pohodě a blahobytu. Chlapectví i jinošství strávil v rodišti, kde vystudoval gymnasium; skauting a sokolství utužily jeho zdraví neméně než letní pobyty na Svatém Kopečku u Olomouce. Na koncr pražského pobytu, kdy studoval práva a horlivě se účastnil literárního ruchu, rozstonal se plicní chorobou; marně se z ní léčil v Tatranské Poljance a podlehl jí, nedoživ se 24. roku. V prvotinách Wolkrových, Jinošské verše a Lyrika zrání, jest patrna vedle snadnosti inspirace a lehkosti formy stálá povolnost vzorům co nejvíce různorodým; z domácích básníků převládá Neruda a pak i lyrika dekadentní. Hravost a naivní optimismus doprovázejí stále veršujícího studenta, u něhož-však se velice záhy hlásí úsilí o objektivisaci. Takto vstupuje kolem 20. roku do školy tří výrazných francouzských básníků, kteří v prvních letech po válce silně zasáhli český slovesný vývoj: populistického epika drobných lidiček a osudů Ch. L. Philippa, bolestného humanisty krve a slzí G. Duhamela a G. Apollinaira, jenž hlavně v »Pásmu« ukázal úspěšnou odvahu k nekonečné melodivolně řazených útržků pozorování a imaginace. Současně však studoval Wolker zvláště intensivně básnictví domácí: od Nerudy postoupil dále k Bezručovi a Dykovi a nazpět k Erbenovi, nezanedbávaje ani prostonárodních písní a říkadel. V první své knize Host do domu (1921) dává svému časovému vitalismu a svému civilnímu františkánství výraz uvědoměle a záměrně dětinský. V přírodě, ve velkém městě, mezi dobrými lidmi a milými věcmi, tváří v tvář zlidštěnému Bohu nachází úsměvný a laskavý optimista harmonii, prostou idylu, rodinnou útulnost - vzývá a mazlí se 611