Šaldovu kriticismu, který toužil býti patosem a inspirací. Za Šaldovy žáky se hlásili vyznavači kritiky t. zv. generační, dodávající tomuto období rázu velmi charakteristického. Rychlý nástup nových pokolení nutil je, aby měnili orientaci, zásady a vkus, avšak při těchto stálých změnách názorových a uměleckých zůstávali věrni svému východisku sociologickému, které vykládá nové směry umělecké jako důsledek přestavby sociálních řádů ve smyslu třídní revoluce; v tom se shodoval s eklektikem Fr. G6tzem důslednější vyznavač socialistického přesvědčení A. M. Píša a s umělecky citlivým zastáncem světové revoluce v marxistickém duchu K. Teigem její ideologický interpret v slovesném dění Bedř. Václavek. Kritická reakce, kterou vzbudil jak relativismus pragmatistů, tak kritika generační, hájí naopak hlediska absolutní, povznesená nad časové vlnění. Katoličtí kritikové literární, mezi něž dočasně vstoupil básník Jar. Durych, jako Alb. Vyskočil, Bedř. Fučík a někteří mladší, vycházeli neústupně z dogmatického stanoviska své církve a prozařovali svou konservativnost neústupným spiritualismem. Jiné bezpečí, poskytující základ názoru rovněž konservativnímu, nacházeli za vedení romanopisce Jos· Knapa kritikové, t. zv. ruralističtí; dávala jim je půda, trvalá práce celých generací o ní i věrnost starým řádům selským, stavěným občas v kontrast k industrialisaci a k proletarisaci české skutečnosti. Příslušenství tohoto křídla české soudobé kritiky k politickému hnutí agrárnímu bylo stejně patrné jako služebná činnost pod vlajkou socialistických stran u kritiků, hledajících v písemnictví především odraz sociálně třídního přerodu světa. Organisace literárního života. N ovinářství. Když se české vzdělanstvo probralo z ohromení válkou a když se poměry censurní poněkud uvolnily, vznikaly nové literární orgány, které dílem nahrazovaly listy a revue v prvních letech války zaniklé, dílem se snažily o soustředění spisovatelů z různých táborů názorových a literárních, dílem však již tvořily tribunu pro mladé, nastupující generace. Tak se podařilo Mir. Ruttovi v Cestě (1918-1930), bohaté i po stránce literárně a divadelně kritické, shromážditi beletristy bez rozdílu věkového a názorového se zástupci směru pragmatického v popředí; podobné stana 593