jako jsou Fr. Langer, Jos. Kopta, E. Vachek, M. B. Bohnel. V celku však prozaisace výpravného slohu přinesla ovoce požehnané a přispěla k vytvoření prostého a úsporného podání. Stačí srovnati prózu Iv. Olbrachta a B. Benešové, M. Majerové a K. Čapka, Jana Čepa a Eg. Hostovského s podáním spisovatelů uznávaných v předešlých generacích za mistry, Ant. Sovy a R. Svobodové, F. X. Šaldy a Jiřího Karásk~, Fr. Šrámka a K. Sezimy, aby vysvitl pokrok k výrazné jednoduchosti. Avšak také tvůrci slohu odvážně osobitého, kteří se postavili na protípól stylistického realismu, vášnivý Jar. Durych a chladně konstruktivní Vlad. Vančura, překonali s uměleckým úspěchem obdobné snahy K. M. Čapka-Choda, jenž se svým složitým vývojem přiblížil ze svého pokolení snahám poválečných vypravěčů nejvíce. Dra mat u se dostalo v době válečné a popřevratové přínosu nebývale příznivého: válka i sociální revoluce přímo kypěly dramatickými konflikty a situacemi, a to jak individuálními, tak hromadnými; počet českých divadel byl rozmnožen; válka přinesla netušené zvýšení divadelnÍho zájmu v obecenstvu a politická samostatnost i svobodnější a brzy skutečně úspěšný vývoz českých her za hranice; režii a výpravě věnována všestranná péče. Hojněji než dříve smývala scénická produkce rozdíl mezi dramatem a epikou, a to nejen scénickou kronikou historickou, nýbrž také mechanickým přelíváním děl románových do podoby divadelní. Nové jevištní útvary, potlačující vesměs panství slova ve prospěch zrakové podívané, hlavně kinema a revue, strhovaly spíše k napodobování; tomuto nebezpečí, analogickému nástrahám kladeným románu od nižších forem výpravných, nedovedli a nechtěli čeliti ani významní autoři jako bratří Josef a zvláště Karel Čapek i Fr. Langer. Z lyrického dramatu, na něž pomýšlel Oto '!'heer a v jeho stopách OL Fischer a o které se pokusil Fr. Srámek, vyvinuly se jednak myšlenkové interpretace dějin a mytů Stan. Loma, jednak Zavřelovy odtažité a zkratkové konstrukce. Celkem však převládala mravoličná hra o společenských i etických zmatcích doby a o její problematice; v ní se potkávají starší dramatikové R. Krupička, Jiří Mahen a především Jar. Hilbert s mladšími scénickými spisovateli Č. Jeřábk'em, Edm. Konrádem, Vil. Wernerem, Olgou Scheinpflugovou, Fr. Tetauerem, přijímajíce tvarové popudy hlavně od Shawa a Pirandella. Při tom však nebyla stvořena komedie vyššího slohu a tragika se 590