i nedůvěra k pevné, propracované a definitivní formě vůbec. Valná část lyriků z tohoto úseku, vitalisté i poetisté, básníci civilní i proletářští i vyznavači čiré poesie psali volným veršem, pokračujíce tak v promyšleném úsilí Theerově o volný verš. Nebyli to však nejméně významní umělci verše, kdož zatoužili naopak po přísné tvarové kázni a pevném útvaru veršovém: P. Křička, Jar. Durych a'Jiří Wolker přiklonili se k výrazovým prostředkům prostonárodního básnictví a jeho velkého žáka Erbena; nejzralejší lyrik, Jos. Hora, dobral se posléze mistrovství ve formě uzavřené, jsa v tom následován Jar. Seifertem; pozdě vyspělý virtuos baladické lyriky intimní, Jar. Kolman-Cassius, podrobil svou sloku práci až zlatotepecké. Improvisace Nezvalovy, které beztvárně a nečleněně podávají pouhý předsta vový proud, stávaly se stále osamocenějšími. Také v Ý p r a v n á p r ó z a se snažila zbaviti vybraného umělectví a estetické zdobnosti písemnictví novoromantického a symbolického i oné smyslně podbarvené metaforičnosti, kterou ji zahrnul impresionistický sloh. I snažila se v suše abstraktním podání, hla vně v prvních pracích bratří Capků a v některých povídkách Rich. Weinera, nalézti proti tomu protiváhu. Trvalejším se ukázalo úsilí prozaiků o sblížení mluvy literární s řečí hovorovou, dosti podobné snahám doby Nemdovy. Také tentokrát připadl při tom význačný úkol zprostředkovatelský novinám, jejichž potřebám přizpůsobovali své romány a povídky; někdejší úlohu Nerudovu zastal zde mnohostranný K. C8Jpek. Vliv feuilletonistické prózy novinářské, která nově vy,pracovala důvěrné odrůdy t. zv. sloupků a entrefiletu v duchu pragmatickém, nebyl vždy příznivý a projevoval se často trivialisací tónu, příliš lehkým nahozením dějových obrysů, povrchní charakteristikou postav, jak si toho žádala demokratisace literárního vkusu; pro životnost dialogu mělo to však cenu nespornou. Vážnější nebezpečí přicházelo ještě z nižší literatury; hlavně povídka detektivní a román kriminální počaly rozkladně působiti na dějovou invenci, psychologickou osnovu a vyprávěcí metodu, jak se to již předtím dálo u Jak. Arbesa neb K. M. Capka-Choda. K. Capek podal v knize »Marsyas« rozbor i obhajobu této slovesnosti, lidem vděčně přijímané; netajil se nikdy názorem, že nelze lidové čtenářstvo získat bez ústupků jeho vkusu a jeho zálibám, a sám ochotně činil koncese toho druhu, sledován autory, 38 - Arne Novák: Stručné dějiny literatury české. 589