cit vnitřní pohody životní, ale měnil své formy. Nejvýrazněji byl jarý životní pocit poválečný vyjádřen poetismem. Za vlivu surrealismu francouzského, zasaženi také působením románských futuristů, hlásají, aniž zapírají souvislost s předchozími proudy vitalistickými, mladí básníci za vedení K. Teigeho a lyrika Vít. Nezvala zásadu čisté, samoúčelné, jakékoli tendence zbavené poesie. Ta chce býti hrou pro hru a zvyšovati vynalézavou a překotnou obrazností rozkoš poživačného bytí. Poetismus, vylučující z básnictví většinou oblast myšlenkovou a namnoze i posvěcení citové, zužoval se sám na čirou smyslovost, a proto mohl v lyrice dosáhnouti opravdovějších úspěchů než v umění výpravném a dramatickém; vedle Vít. Nezvala prošli jeho školou, nesetrvávajíce v ní, Jar. Seifert, K. Biebl, Fr. Halas a Vil. Závada, z nichž však dva poslední později vyslovili naopak tragický pocit života svého dorůstajícího pokolení. V prvním svém rozpuku dosahoval poetismus magií vybraných slov, oxymorických představa paradoxních obrazů estetické intensity dotud neznámé. Do této oblasti podvědomé se pak soustředili jeho básníci později, když si osobili název surrealistů. Od počátku 30. let se zachmuřil evropský i domácí obzor a tíha tohoto ovzduší doléhala i na veškeré duchovní projevy; pohoda, převládající od uzavření míru, opustila skoro vesměs také literaturu. Pocit rozkolísané životní nejistoty dodává rázu právě nejotevřenějšímzpovědem autentických mluvčích mladého pokolení, jak lyriků Fr. Halase, Vil. Závady, Fr. Nechvátala, Fr. Hrubína, tak hlavně vypravěčů M. Pujmanové, B. Kličky, K. Nového, Eg. Hostovského, Vlad. Neffa, ať jejich románové tvoření se obrací spíše směrem individuálně dušezpytným nebo sociálně kolektivním. Únik z těchto rozvrácených poměrů hledají četní epikové ze zmíněné družiny ruralistické v pevném přilnutí k půdě a k lidu oddanému její službě; lyrikové, přijavší posvěcení od Březiny a přichýlivší se k směru Durychovu i Demlovu, povzlétají k náboženskému Absolutnu a touží, jak zvláště charakteristicky patrno u J. Zahradníčka a jeho následovníků, čistým duchem obroditi zemi. Obě tyto intence dovedl synteticky sloučiti vypravěč těžkého srdce a zbožných nadějí, Jan Čep. S odporem k čirému umělectví, kterým je poválečná doba naplněna, i k metodě vyjadřování symbolickeho souvisí netoliko opovržení k pravidelné akademičnosti výrazové, ale 588