Tyto všecky psychologické tendence mířily k tomu, aby rozvolnily a nakonec' popřely jednotu osobnosti lidské. Nebyl to však pro literaturu živel toliko rozkladný, naopak přináší s sebou nejeden podnět dalšího vývoje. Není-li člověkovo nitro pevnou jednotou, dlužno přihlédnouti k veškerým jeho složkám; nelze-li se jediným řešením zmocniti pravé duševní skutečnosti, doporučuje se, aby básník kombinoval několikerou metodu při luštění psychické rovnice o několika neznámých; místo jednolité osobnosti ukáže se i v prostém jedinci několikerá bytost navzájem se tísnící a křížící. Z této koncepce vyvodil Karel Čapek svou románovou trilogií důsledky, skrývající další možnosti vývojové. Podobné pokusy se dějí i v útvaru dramatickém, a to za patrného vlivu Pirandellova, jak svědčí některé scénické práce Langrovy i Tetaurovy, když se neúnavně experimentující Jiří Mahen dotkl také těchto koncepčních a výrazových možností. Skeptický relativismus, vyvažovaný však účinnou pragmatičností, jest převládajícím názorem poválečného vzdělanstva československého. Přizpůsobuje se ochotně sociálním, hospodářským a politickým poměrům, lne s plnou důvěrou a v klidné lásce k své době; neuznává v samoúčelné humanitě a sebevědomém demokratismu nic vyššího nad člověka a nad lidskou společnost, řízenou principem rovnosti. I skrývá se za zvučnými hesly vlastně celá soustava kompromisů, do nichž přirozeně upadá relativismus každý. Proti tomu průměru českého ducha se bouří v národní kultuře, hlavně filosofické a slovesné, touhy po Absolutnu. Filosofičtí myslitelé K. Vorovka a Vl. Hoppe dali metafysickou výzbroj tomuto směru. Lyrickým činem potvrdil tento směr sice V. Dyk a Oto Theer, ale vlastní ráz celého hnutí jest náboženský; a to téměř veskrze ducha katolického. Ví· ce než předválečné tradice »Katolické moderny« působily rozněcující oposice proti ovládajícímu směru racionalisticko-protestantskému, který byl chráněn za Masarykovy autority českým realismem, a rozmach náboženského no· voidealismu na evropském západě, vyvrcholující obnovou tomismu ve filosofii a naukami Brémondovými v poetice. Proti humanitě značně matné a vratké zdůrazňována dogmatická víra v Boha, kult milosti čelil deterministické psychologii; mravnost společenská i osobní podřizována zásadám církevním; vysoko nad ideál praktického občana postaven typ světce a nad válečného hrdinu, který hyne za 586