trství; zde se do dějinné skutečnosti promítla diskuse o vlasti a cizině, o češství a slovanství, o tolstojovském pacifismu a nutnosti obrany, hlavně však o poměru vědomí národního k sociálnímu přesvědčení. Debaty o těchto otázkách i se svými kořeny před válečnými vyplňovaly valnou část legionářských románů, dokud nezhoustl děj v letopisné líčení válečných dějů, vzrušených jmenovitě v časovém úseku zborovské bitvy a pak sibiřské anabase; tu pokračovali legionáři vypravovatelé s ll. Medkem a Jos. Koptou v čele v tradici jiráskovského románu historického .Látky legionářské přinášely i silnou dávku nového exotismu, který se objevuje nejen v dílech skutečných legionářů, nýbrž i Zd. Němečka, který dal n'ovou formu českému románu emigrantskému. Novým inspiračním zdrojem poválečného písemnictví, dodávajícím slovesnosti nového rázu, stala se fantasie exaktně vědecká, milující naukový experiment, opírající se o nové poznatky biologické, fysikální, chemické a technické, rozkřidlující ducha k rozletům utopickým do oblastí budoucího panství lidského nad hmotou i strojem. Plesné, až titanské naděje v českém básnictví, po prvé vyslovené Nerudou a opětovně opěvované civilisační lyrikou Jar. Vrchlického, nemizely z duchovního obzoru českých spisovatelů a zvláště K. M. Čapek-Chod pokračoval uvědoměle ve vědecky experimentálním a fantastickém románu Arbesově. Pesimismus, příznačný pro nejednu z těchto prací K. M. Čapka-Choda, později se spíše ještě stupňoval a experimentální román naukový se postupně měnil z apoteosy v přísnou kritiku vědeckých objevů a technických vynálezů; souvisí to těsně s civilisačním rozčarováním člověka za války a za světové revoluce, kdy technika zradila svého strůjce. I jali se básníci proti všem těmto vítězným krajnostem vystupňované civilisace velebiti prostotu pudu, citovou pokoru, krásu družného a obětavého lidství, utíkajícího se po rousseauovsku do nedotčené přírody a do bezpečí primitivních útvarů společenského soužití. Takto dává význívati svým románům a hrám mistr tohoto druhu slovesného Karel Čapek; sotva co jiného vyjadřuje tak sourodě povahu poválečných Čech jako díla tohoto autora, jenž jest zároveň filosofem a novinářem. Početná skupina spisovatelů, prošedších skoro vesměs expresionistickým hnutím, Č. Jeřábek, Lev Blatný, Vlad. Raffel, Jan Weiss, Emil Vachek, sledují v utopických koncepcích jeho stopy, 584