přerodu ruské vsi a ruského mužíka ve smyslu kolektivního hospodaření. Životní zkušenost venkovská a ideologie agrární vedle četných prozaiků našly i významného lyrika v Janu Čarkovi. V prvním desetiletí tohoto období dospěl své umělecké zralosti opožděný naturalista a zároveň dovršitel pražského románu společenského a mravoličného K. M. ČapekChod, slovesný učitel spisovatelů mladších. Kdežto jeho literární vrstevníci, M. A. Šimáček, F. X. Svoboda, B. Viková-Kunětická, soustředili svou pozornost na vzestup, na rozkvět, ale především na rozklad třídy měšťanské, upoutalo K. M. Čapka-Choda její odumírání pod náporem proletářstva i jeho bohémských příslušníků uměleckých. Jeho brutálně opravdová epika nalezla četné pokračovatele; z nich Emil Vachek, M. B. Bohnel náleží starší vrstvě populárního naturalismu, kdežto oba odvážní experimentátoři Vlad. Vančura a Benj. Klička tkví v době poválečné a podali i výrazné příspěvky k psychologii svého pokolení za války. Z různých pramenů domácích i cizích sbírá své síly sociální román průmyslového světa a jeho třídních zápasů; romanopisci, skoro vesměs tendenčně zaměření, zastávají v něm zájmy dělnictva a často i revoluční zásady socialistického proletariátu. Mravoličný naturalismus zolovský spolupůsobil při vzniku velké skladby z kamenouhelné pánve ostravské u A. M. Tilschové i při výstavbě generační kroniky z Kladenska od M. Majerové. Ale starší únavná analytičnost bývá občas nahrazována skladnou zkratkou, jež zvyšuje působivost hromadných výjevů a vychází z unanimistické nauky o duši davu; někdy do skutečnostních obrazů vniká utopistická fantasie, ba i plesný úžas nad divy strojové civilisace v revolučních službách. 'ru jest patrný vliv ruské ideologie sovětské, vracející se stále k problému, jak provésti proletářský převrat a podle jeho zásad zorganisovati svět; zprvu působilo sovětské Rusko spíše svými principy, později také díly svých spisovatelů. Uměleckého úspěchu však dosáhli z českých zobrazovatelů sociálního převratu jenom ti autoři, kteří byli prosyceni bezpečnou znalostí lidové duše a domácích poměrů, zvláště Ivan Olbracht a M.Majerová. K nim připojil se K. Nový, Jar. Kratochvíl a M. Pujmanová. Účinnou vzpruhou básnické tvořivosti stala se revoluční myšlenka o emancipaci proletářstva uvědomělým vystou 581