tickým klišé a konvenční frazeologií lyrickou. V básnictví uskutečňoval toto úsilí o »znovuzrození slova« již Oto Theer; v próze dovedl snahu o utvoření osobitého literárního jazyka, co nejvzdálenějšího od jazyka hovorového, ke krajní hranici Vladislav Vančura, kdežto většina romanopisců, pokud jsou dbalými stylisty, jako Ivan Olbracht, M. Majerová, Jan Čep, Eg. Hostovský, zachovávali střední cestu, snažíce se jednoduchý výpravný sloh podříditi zákonům jazyka spisovného, ale zároveň potlačením archaisující a dekorativní knižnosti zachovati jeho shodu s řečí hovorovou. Souběžně s péčí liter'árních praktiků postupovala mnohonásobná činnost jazykových teoretiků. Zprvu v ní převládala snaha obranná a normalisující, zastávající většinou stanovisko historické, kdežto později zvítězila v linguistice, zdůrazňující různé funkce jazykového výrazu, snaha pochopiti jazyk i jazykovou tvořivost autorů také v jejich fázi přítomné a vyložiti její znaky ze životních potřeb současného písemnictví. Retrospektivní brusičství, přeceňující vedle památek minulostních také mluvu lidovou, musilo ustoupiti. Zápas obou směrl\ puristicko historického, jehož stoupenci se shromažďovali za vedení Jos. Zubatého a V. Ertla v populárně jazykovém měsíčníku »Naše řeč«, a »funkčně strukturalistického«, který vytkl své zásady ve sborníku »Spisovná čeština a jazyková kultura« (1932), zasáhl také do literatury. Souhrnem, ale zároveň kodifikací spisovného jazyka českého, zhruba od r. 1870, spíše knižního než hovorového, bez soustavnějšího zřetele k prvkům nářečním, staly se dva slovníky, vzniknuvší vědeckou prací filologickou: »Příruční slovník jazyka českého«, vydávaný třetí třídou »České akademie věd a umění« od r. 1935 a dokončený již »Slovník jazyka českého,~ (1937, 1941), který sestavili P. Váša a Fr. Trávníček. Povaha krásné literatury válečné a popřevratové. Kult přítomnosti, opojené novodobou technikou, přinášel s sebou opovržení k minulosti a jejím formám; spisovateli bylo ukládáno, aby se inspiroval myšlenkovým obsahem své doby, aby motivicky čerpal z její náplně a aby hledal formy, shodující se s cítěním a myšlením současným. Látky historické byly opouštěny soustavně a důsledně, a pokud k nim ještě spisovatelé sahali, zbavovali je úplně funkce národně výchovné a buditelského patosu. Historický ro 519