přísně vyhraněné; v tom se s ním shoduje německý básník z Prahy, posléze v Paříži usedlý, Rainer Maria Rilke. Tito tři nositelé krajní reakce proti lyrice smyslové a imaginační byli u nás hojně citováni, překládáni, tu a tam také napodobeni. F ran c o u z s k o u poesii uváděla k nám řada antologií, z nichž nejvýznamnější je Francouzská poesie nové doby (1920) v překladech K. Čapka. Tu doplňuje výbor H. Jelínka Ze současné poesie francouzské (1925), sahající vývojově »od symbolismu k dadaismu«. K nim přibyly redakcí J. Hořejšího Ozvěny (1927, též s ukázkami angl. a němec.). Ani v rozsahu ani v účinnosti s vlivem francouzského básnictví a francouzské výpravné prózy na českou literaturu poválečnou nemůže se měřiti písemnictví jiné, ani národů románských, ani germánských, ani slovanských. Ze spisovatelů i tal s k Ý c h, z nichž Adolf Felix vybral antologii Italští básníci 1900-1930 (1932), nalezl skutečný ohlas jedině dramatik Luigi Pirandello, který na scéně zatlačil expresionisty německé a severské. Vyznačoval jej relativismus, vyúsťující do ilusivnosti poznání i mravního jednání člověka. A n g 1 i e, v dávné minulosti vlast velkého básnictví dramatického a v XIX. stol. velké lyriky, poutala u nás spíše svým široce rozvětveným uměním výpravné prózy, s níž souběžně sledován také román a m e r i c k ý. Náhradou za zaniklou Ottovu »Anglickou knihovnu« založil Otakar Vočadlo velkou »Standard Library. Anglo-americká knihovna« (1926-1933, obnovena r. 1926), kde českému čtenáři přiblíženi vedle satiricky mravoličného romanopisce amerického Sinclaire Lewise hlavně prozaikové měšťanské společnosti za vlády Jiřího V., John Galsworthy a E. A. Bennett. Pronikavěji působil jejich psychologicky revoluční proti chůdce, odvážný analytik přebujelé a tragické pohlavnosti, D. H. Lawrence. Zcela jiným směrem postupoval vliv satirika, humoristy a myslitele G. K. Chestertona, v jehož škole však seděli spíše kritikové a publicisté než tvůrčí básníci; při rozšíření jeho knih měla účast také detektivní forma nejpopulárnějších z nich, u nás obecně oblíbená. Přes svůj pravověrný katolicismus dobyl si svým laskavým pragmatismem, svým optimistickým humorem a svou srdečnou demokratičností pokračovatele Dickensova půdy, urvav ji puritánovi a socialistovi Shawovi. Byl-li dočasným 575