sahují i velkorysá první jeho poselství se stolce presidentského. Své politické, zároveň však filosofické spisovatelství vyvrcholil Masaryk kmet rozsáhlým dílem Světová revoluce. Za války a ve válce 1914-1918 (1925), které sám označil jako »zprávu o své zahraniční činnosti za světové revoluce«. Jest to však daleko více: vzpomínkový a osobně dokumentární živel ustupuje před ideologickým rozborem motivů a příčin světové války, která se T. G. Masarykovi jeví zároveň světovou revolucí, a před dějinně filosofickým výkladem obrozenského i osvoboditelského hnutí v politice české. S pronikavostí, ale i s úporným apriorismem vysvětluje myslitel válečnou politiku jednotlivých států z povahy jejich národů a v humanitě a v jejím zosobnění, politické demokracii, nachází trvalý program pro československý stát také v budoucnosti, nezapomínaje na syntesu mezi Východem a Západem a na osvícený kosmopolitismus. Autentický ráz Masarykovy osobnosti až do výrazu jazykového mají Hovory 8 T. G. Masarykem (ve 3 sv. 19281935), vedené i zaznamenané bystře Karlem Čapkem. Na rozdíl od českých vyznavačů učení Heglova neb Herbartova a zvláště od Josefa Durdíka odpoutal Tomáš G. Masaryk české filosofické myšlení od Německa; místo psychologie Herbartovy volil psychology anglické a vlastním svým východiskem učinil positivismus Comtův a Spencerův, nikoliv aby je prostě tlumočil, nýbrž přizpůsobil a posléze je překonal, jmenovitě nábožensky a eticky. Toto oproštění od spekulace německé a poukaz českému myšlení k novým cestám jest první filosofický čin Masarykův, důležitý to krok k odněmčení českého ducha. Druhým jest snesení filosofie, kterou postavil jednak po bok vědám speciálním, jednak v sousedství náboženství a umění, přímo do středu života. Výsledkem tohoto zkonkretisování a zreálnění filosofie jest požadavek, aby celý život jak jednotlivce, tak národa proniknut byl duchem filosofickým, aby se veškeré konání uvědoměle, soustavně a důsledně neslo k určitému cíli, aby jako on sám pohlížel každý vzdělanec na svět normativně, »pod zorným úhlem věčnosti«. Požadavek ten není již pouhým postulátem filosofickým, nýbrž příkazem mravním, a že T. G. Masaryk tento etický hlas vždy znovu burcoval, toť další a nemenší jeho zásluha. V době náboženské a mravní lhostejnosti, trpného liberalismu a jalového utilitářství přišel T. G. Masaryk, vroucí 552