jích o zítřek«). Vysvobodil ji ze služebnosti filosofie, v níž trvala působením Durdíkovým, učinil ji nezávislou na časových potřebách,.kam ji zavedla buditelská činnost Nerudova. V příkrém odporu k Vrchlickému a k celému období lumírovskému zamítl heslo i praksi umění pro umění a zavrhl poesii, jež jest hrou, požitkem, rozkoší; postavil bá· snictví v sám střed života, kde může měřiti své síly a svou moc i s náboženstvím - ale jako Vrchlický a jeho družina konal dílo odněmčitele a pofrancouzšti tele duchovního života národního. S Masarykem se shodoval v důraze, kladeném na společenskou a mravní funkci básnictví, vynikl však nad něj smyslem pro uměleckou formu, pochopením osudové účasti osobnosti a zážitku poetova při tvoření a zavrhováním pouhé výchovné tendenčnosti. Takto prohloubil pojetí estetické požadavky mravními a zřeteli společenskými a kult krásy vědomím odpovědnm;ti: pro tuto mohutnou syntesu, ověřenou celým životem statečného vojáka a hrdiny myšlenky si navždy zasloužil jména otce české kritiky. Namnoze následovníkem a popularisátorem Šaldovým jest kritický mluvčí pokrokového hnutí a pak české sociální demokracie František V. Krejčí (* 1867 v České Třebové, t 1941 v Pra:ze). F. V. Krejčí byl hlavním kritikem »Rozhledů«, kde zprvu vykládal základní zásady českého hnutí pokrokového. Pak rozebíral a posuzoval soudobou tvorbu básnickou, jmenovitě t. zv. básníky dekadence. V řadě monografií, psaných barvitým a vzletným slohem, studuje vůdčí zjevy české literatury, určuje jejich vztah k přítomnosti, přezkoumává na nich moderní metodu kritickou: v Jul. Zeyerovi (1901) podána zajímavá analysa romantického typu životního; Jan Neruda (1902) volně parafrazuje výsledky starších studií; K. H. Mácha (1907, jiné zpracování 1917) a Zrození básníka (1907) pokouší se vYložit osobnost tvůrce »Máje« jako typ českého básníka vůbec; Jaroslav Vrchlický (1913) chce výkladem objektivním a srdečným odčiniti křivdu pokolení let 90. na básníku podceňovaném; příležitostný Jan Hus (1915) chce smířiti v obnoveném liberalismu moderní pokrokovost s hodnotami reformačními. Jinou skupinu tvoří obecné essaye: Umělecké dílo v literatuře a jeho výchovná moc (1903), Sen nové kultury (1906), Světový názor náboženský a moderní (1914), Včera a dnes (1936) a j., i dva nabádavé spisky o poměru k světové vzdělanosti, České vzdělání (1924) a Češství a evropanství (1931). Kritik, jenž působil dlouho 544