a intelektu nebo zpívající. o hrůze a kráse smrti i mystického spojení s Bohem; tak i v knize elegií na paměť R. Svobodové Strom bolesti (1920). Výbor veršů přinášejí až Nova et vetera (1938). Prózy Saldovy vykazují před prahem činnosti kritické povídku dušezpytného impresionismu »Analysa« a pozotavení ze smrtelné choroby novelistickouzpověď uměleckou, přeloženou do hudební oblasti, »Sly světem«; ty spisovatel do knihy nepojal. Práce z prvního desetiletí 20. stol., sebrané v Zivotě ironickém a jiných povídkách (1912) , tíhnou k psychologickému experimentu o ironických a tragických postavách přezrálé kultury. Jestliže v těchto pracích převládají analytičnost a impresionismus, stojí pozdní novelistika, shrnutá do svazku Dřevoryty staré i nové (1935), ve znamení syntetické zkratky dějů i postav, vyrůstajících z drsného a sytě srostitého realismu k dosahu sYmbolicky typickému; vrcholem nejen této pozdní knihy, ale prózy Saldovy vůbec jest filosofická legenda na pomezí essaye a visionářské povídky, Pokušení Pascalovo (1928). »Milostný román« Loutky i dělníci boží (1917, 4. vyd. z r. 1935 jest podstatně přepracováno) ztělesňuje Saldův kritický požadavek, že romanopisec nemá okreslovati skutečnost, nýbrž z její látky vytvářeti kladné typy, jež by byly vývoji vzorem. Takovým typem je Frank Lamberk, který se z loutky zmítané poživačnost~ a rozkošnictvím přerozuje v pokorného dělníka božího, a Šimonka Vintířová, životem zrazovaná a přece v život věřící. Teoretické úvahy udusily však v ději roztříštěném a schematickém postavy v podstatě abstraktní. Sebeklamem velkého kritika byla jeho činnost dramatická, zahájená až po 50. roce. Dramatická báseň Zástupové (1921, provedena 1932) promítá tragicky do utopické dálky rozpory mezi davem a vůdcem i mezi komunistickou pozemskostí a královstvím božím. Mravokárnou 'hrou na oslavu nemanželského mateřství a k potupě bezcitného měšťáctví jest Dítě (1923). Tragikomická groteska Tažení proti smrti (1926) jest rozverný doprovod Šaldových úvah o nesmrtelnosti a věčnosti, které zanedlouho došly mistrovského výrazu essayistického. F. X. Šalda povznesl kritiku českou k stejné výši, jakou zaujala česká lyrika zásluhou Sovovou, Březinovou a Dykovou: pojal ji jako činnost tvůrčí a žádal, aby byla »pathosem a inspirací« (tak zní jeho programní zpověď v »Bo 543