umění, stavějícího se do služeb hlubokomyslné dumy filosofické o posledních otázkách života a smrti, je přednáška O t. zv. nesmrtelnosti díla básnického (1928); jeden z posledních Šaldových projevů, jubilejní proslov v »Národním divadle« Mácha snivec i buřič (1936), uchvacuje na skrovničkém prostoru makroskopičností orlího pohledu. Uváděje k nám nové metody kritické, byl F. X. Šalda především tlumočníkem vůdčích duchů cizích: zprvu Sainte Beuva, Taina, Hennequina a Morice, pak anglických filosofů života a krásy Carlyla, Ruskina a Emersona, po jistou dobu v míře vysoce intensiyní psychologa a estetika Nietzcheho, později novoidealistických vykladačů psychologického dění a umělecké tvorby B. Croceho a W. Diltheye; kromě nich i tvůrčích umělců s Goethem a li~laubertem v čele, klasiků francouzského románu Balzaca a Stendhala nebo velkých francouzských malířů impresionistů, konečně i duchů náboženských, Pascala, Kierkegaarda a Dostojevského. Těmto duchům děkuje Šalda za mnoho podnětů, metodických návodů i slohových formulací, promýšlí a domýšlí jejich podněty, vtiskuje energicky pečeť svého rázovitého slohu a výrazu tomu, co si osvojil jako intensivní prožitek a co se stalo částí jeho myšlenkové skutečnosti. Své vzory a podněty se snaží F. X. Šalda přiblížiti českému vzdělanstvu a vyjmouti z nich pro náš život kulturní prvky životodárné a dalšího vývoje schopné; smysl pedagogický, jemu vrozený, zesiloval lety. Nepřipouští však nikde cesty mechanického napodobení, jsa od počátku přesvědčen o soCiální a životní funkci umění; plnost a původnost osobnosti tvůrčí jest jeho stěžejním požadavkem v umění. Ježto jest sám v podstatě duše básnická, neulpívá nikdy na neživé ideologii, nýbrž klade vždycky zvláštní důraz na svěžest smyslů a čistotu instinktů, na technickou zralost a vytříbenost. Kritickou svou povýšenost osvědčil i tím, že nehlásal samospasitelnost jediného směru uměleckého, nýbrž ukazoval, že opravdový umělec literární není sluhou a stoupencem školy, ale že prostředky jakékoliv metody dovede typicky zobrazovati věčné drama lásky a smrti, bolesti a myšlenky. Šaldova touha po hlubším umění, které není hrou, nýbrž tvorbou dosahu společenského, vyhraňuje se v požadavek moderní a typické klasičnosti, různé od klasicismu jako zjevu historického, jejíž nadosobní klad vyplyne snad z hromadné inspirace života a umění, a v požadavek literatury uvědoměle národní. 35 - Arne Novák: Stručné dějiny literatury české. 541