i přetrvávajícího činnost člověka a civilisace. Daleko méně šťastný jest Jan Vrba" když volí lesní přírodu za líbivé pozadí lidských osudů jejích spolupracovníků, příživníků i ničitelů, lesníků, hajných, pytláků: Zelené šero (1922), Nejsilnější vášeň (1927) a Duše na horách (1931). Vlastní své mladistvé osudy zpracoval Jan Vrba průhlednou formou beletristickou v Mládí (1927, o dětství) a v Kvetoucím hloží (1935, o školských studentských letech); vzpomínkového rázu jest kniha Oto Březina a jiní přátelé v mé paměti (1932). Povzbuzeni Vrbovým vzorem i úspěchem, soustředili se na pleinairovou malbu z hvozdů, lesů a hájů, založenou na pronikavých postřezích z čekané a šoulačky, dva spisovatelé o něco starší, St. Reiniš a Jar. Marcha. Učitel Stanislav Reiniš (* 1879) vyzrál po řadě přírodních ,povídek a románů v malíře lesních zátiší, oživených zvěří lovnou i dravou, o níž psal životopisné romány: Bělohlav) král Sumavy (1932) je románem jelena, Poustevnice z Humenské (1935) příběhem jezevce, Černý běs (1938) románem divokého kance, Nepřítel (1941) příběhem skalní kuny a j. Jaroslav Marcha (pseudonym moravského politika a novináře Dom. Nejezchleba, * 1880), venkovan, přesazený do města, nabývá nových sil, vrací-li se s puškou svátečního střelce do přírody, a to nejen do brněnského okolí, ale i na Beskydy, do Karpat, na Šumavu, o čemž svědčí myslivecké zápisníky Halali haló (1928), O zvěři královské a verbeži ptačí (1931), Zlatá v zelené (1935), Stromy a lidé (1935)' a Bouda pod Těšanskou (1944). Přírodní obrázky spojil se vzpomínkami na literární postavy brněnské v knize Z okna pokojného domu (1940). V několika knihách básnických zveršoval Marcha své dojmy z evropského jihu nebo obhajoval přírodní ráz Beskyd proti městské civilisaci (Zpěvy na Jugoslavii) 1936; Pastýř z Javorníků) 1937 aj.). Snahy o kázeň povídkové fonny. Mladí epikové, vystoupivší jako jinoši dvacetiletí těsně před první světovou válkou, zastihli na samém prahu slovesného tvoření rozklad analytického naturalismu. Stavěli se s velkou rozhodností ,proti směrům starším, proti individualistické romantice, proti impresionistickému naturalismu, proti novoromantické dekadenci, ale i proti filosofickému positivismu. Byli pevně přesvědčeni, že z této anarchie vede přísná kázeň formová. Poučivše se návodem zahraničních teoretiků, zvláště němec 532