ta na úkor mravních sil jednotlivcových. Mnozí z nich jsou románovými dějepisci vítězného nástupu nových tříd, nových mravů, nových životních forem do společnosti a zároveň tendenčně uvědomělými mluvčími sociálního přerodu. Na rozdíl od starších naturalistů jsou tito vypravěči na dáni uměním odstíněnějším, vyšším stupněm básnické vznětlivosti a prudší citlivostí; temný pesimismus vyznačuje je s.koro vesměs, provázen je však spodním tónem touhy po osvobození z beznadějného determinismu. Umělecky nejzralejší jest A. M. Tilschová, daleko za jejím uměním zůstávají studie T. Meineckové i maloměstské letopisy L. Baudyšové. Ze specialistů erotických, k nimž náleží K. Šarlih, Oto Schafer, M. B. Bohnel a Jar. Pasovský, jedině E. Vachek se pokusil obsáhnouti širší oblast společenskou. Osobitě se vyvíjelo umění Jar. Johna a v novonaturalismu tkví i románové práce Voj. Martínka a J. Vrby. Pražská rodačka a příslušnice tamního vzdělaného měšťanstva, Anna Maria Tilschová (* 1873), byla zprvu impresionistkou - v Sedmnácti povídkách (1904) a v cyklu krajinných i lidových dojmů z Hlinecka, prožitého současně se Slavíčkem, Na horách (1905). V drobnomalbě staropražského měšťanstva Fany (1915) nachází svou vlastní oblast: společenský dušezpyt uvadajících rodin měšťanských v Praze. Zde kotví její mohutná dvojdílná skladba románová Stará rodina (1916) a Synové (1918), o nedostatku vůle k životu, o tragické nedružnosti a o neschopnosti lásky v starém obchodnickém rodě, se střídmým válečným pozadím. Přesvědčivé a ukázněné podání je založeno na ostr~ schopnosti pozorovatelské, s níž náladově zachycuje mluvu, věCí obklopujících člověka kulturou zeslabeného; tím připomíná namnoze severské impresionisty rázu Bangova. Vlastní oblastí jejích románů zůstává i nadále Praha od let 90.; v jejím zpodobování soutěží A. M. Tilschová s K. M. Čapkem-Chodem, volíc však vyšší vrstvy měšťanské. Z uměleckého okruhu jest vyváženo Vykoupení (1923), román Tři kříže (1940) a Orlí hnízdo (1941) z osudů rodiny Mánesů s pestrým pozadím společenským, kulturním i politiekým. Námětem i prostředím se první mistrovské staropražské rodinné kronice blíží Dědicové (1924) a Matky a dcery (1935), kdežto Alma mater (1934) zabírá hlavně universitní život lékařský. Prostředí lékařské, chirurgické, se statkářským spojuje románová idyla Návrat (1945). Nejednou se 526