kého svérázu, zvláště moravského plenéristy Jožky Úprky. Zemřel v Divácích sebevraždou r. 1912. v. Mrštík jest naturalistou silnou vlohou popisnou a malířskou, prudkým smyslem pro hmotnou skutečnost, jednostrannou vnímavostí pro neujasněně pudový a primitivně vášnivý život mladistvých a výbušných postav. Pohádka máje (1892, knižně přepracovaná 1897) jest hymnickým románem mladé lásky a jarní přírody; tragická Santa Lucia (1893) jest temně podmalovaný obraz vášnivě milované Prahy, která zhubí mladého, nadšeného studenta moravského. 'Současně vznikaly drobnější prózy zařazené do Stínů (1893), cyklu naturalistických povídek z jihomoravskéhoživota lidového, a do Obrázků (1894), řady náladových črt, svědčících o silném cítění malířském. Od polovice 90. let se jeví u V. Mrštíka obrat: opouští výhradně malebný naturalismus, disputuje v svých knihách o naléhavých otázkách, pěstuje v rámci povídkovém lyrickou, někdy však až titěrnou drobnomalbu genrovou neb idylickou. O tom mluví nezdařilý románový fragment ze studentského života pražského Zumři (1912, v skizze dokončení od E. Sokola) i sbírka hálkovských obrázků z přírody i literárních a životních aforismů Zlatá nit (1907). Kniha cest (1905) se přimyká impresionistickým způsobem spíše k starším »Obrázkům«. V novelách ze Slovácka, které vydal s bratrem Aloisem (v. v.), jmenovitě v knize Bavlnkovy ženy a jiné povídky (1897), připadá na V. Mrštíka spíše podíl barev, líčení a přírodní malby. V naturalistické své kampani vydal V. Mrštík látkově smělé drama mravní analysy našeho společenského života Paní Urbanová (1889). Společně napsali bratří i drama Maryša (1894) prudkého dramatického spádu, rušného scénického života, sytého slováckého koloritu, psychologicky však málo svérázné. V. Mrštík byl duch propagační a polemický. Proto dával spíše podněty, než by soustavně domýšlel a vedl, informoval a odborně vzdělával. Propagační stati, psané ve prospěch na:turalismu v románě i na scéně ve jménu Zolově a pro porozumění ruskému románu, spojil s různými charakteristikami literárními i výtvarnými, divadelními a politickÝmi, s pamflety a polemikami v knize Moje sny. Pia desideria (1902-1903). Sem pojal i brožuru psanou pro záchranu staré Prahy, Bestia triumphans (1897). Ze svých studií o ruské literatuře, jež jdou souběžně s jeho překlady 33 - Arne Novák: Strl,lčn~ dějiny literatury české. 509