úplně vmýšlel do jeho forem názorových, mravních a výrazových; tím vynikl nade všecky naturalisty. Zprvu se věrně hlásil k skupině Simáčkova »Světozora«, kde vedle posudků výtvarných vyšly i jeho první práce beletristické. V Povídkách (1892) se prokázal pozorovatelem ostrého postřehu a horoucího soucítění sociálního; přes bizarnost romaneta o chorobných stavech porušeného vědomí, Nejzápadnější Slovan (1893), se dostal k pražskému románu spodních vrstev V třetím dvoře (1895), zalidněnému množstvím přízemních figurek. Již v těchto prvních pracích převládají sklon ke grotesce, barokní humor, výstřední slovní vtip. Blíže se k padesátce, K. M. Čapek náhle vyzrává: sestupuje až k tragice života, grotesku domýšlí jako prvek osudotvorný, humor situační nahrazuje tragikomikou povahovóu. Román v kriminalistickém rámci Kašpar Lén, mstitel (1908) studuje vznik zločinu v duši zednického hrdiny a zmocňuje se prudkým postřehem samé podstaty životního prostředí rekova; psychologicky e:lrperimentální metoda jest patrna, ale mravní zaujetí ji vyvažuje. V knihách následujících po sbírce Patero novel (1904), a to Nové patero (1910), Patero třetí (1912) a In articulo mor tis (1915), zvolna dozrával velký román, vydaný r. 1917 a 1918 jako Antonín Vondrejc. Příběhové básníka. Je to nejmohutnější dosud obraz pražské umělecké i novinářské bohémy, jemuž však vadí nevyrovnaná komposice. Jest to tragedie postupného chátrání umělecké povahy, přikované ke galéře žurnalismu, v poutech nemoci a smyslnosti a tváří v tvář neodvratné smrti. Ale právě in articul o mortis se povznáší rek dekadentního typu, s nímž osud zahrál pitvornou hru ve vztahu k ženě, k dítěti a k Bohu, k hodnotám mravním - Čapkův naturalistický indiferentismus usiluje o své překonání. Vítězí však znovu ve skvěle improvisované románové epopeji rozkladu pražské patricijské rodiny průmyslnické Turbina (1916), kde nové výrobní a hospodářské poměry ruší starý řád a mrav; nakonec hyne každý vznět podnikatelský i umělecký, vědecký i mravní v blátě všednosti a zdravá animálnost vítězí. Nejsevřeněji z Čapkových románů působí jeho tragikomedie poměru oteckého a synovského s válečným závěrem, Jindrové (1921); autentičnost má tu líčení kruhů vědeckých i nejnižšího pražského proletariátu a zvláště obrazy válečné. Motiv oteckého citu rozvráceného v kořenech se pak obměňuje v menším románku hudebního osudu, Humoreska 506