Šťastně nalézá při práci rázovité lidové typy a se sytou malbou prostředí slučuje všední, ale poutavě osnované příběhy· hlavně milostné; sem náleží: Z opuštěných míst (1887), U řezaček (1888) a Duše továrny (1894). I některé ze starších románů Šimáčkových vyrůstají z ovzduší cukrovarského; tu líčí spisovatel duševní krise úředníků, často s erotickými vztahy k dělnické vrstvě, tak v Bratřích (1889), Otci (1891) a ve Dvojí lásce (1894). V dalších knihách prózy se stává společenským kronikářem rozvrácených měšťanských vrstev pražských, když byl již v jedné z nejstarších svých rozlehlejších skladeb Stěstí (1891) vylíčil se zdarem pražskou uměleckou bohému. Ony obrazy z pražské buržoasie vycházely v jednotném rámci Ze zápisků phil. stud. Filipa Kořínka s pseudonymem Martin Havel v 1. 1893-1897 a zaujaly 5 sv. (I. »Lívanečky sl. Rózi«, »U Žehurů«, »Miroslavz Lipan«. II. »Rodina Jenebova«. III. »Chamradina«. IV. »Poslední svého jména«. V. »Rodiny dvou sester«). V povídce Maxínkův strýc herec (1910) zpodobil spisovatel s použitím rysů svéživotopisných křížení světa měšťanského s uměleckou bohémou. Osobnost Šimáčkova se plně rozvila v rozsáhlých třech románech posledních: Světla minulosti (1900), Lačná srdce (1904) a Chci žít! (1908). V nich se snaží spisovatel sloučiti realistickou malbu společenskou s důkladnou analysou duševní a postaviti vědecký výklad jevů sociálních a přírodních do služeb psychologických. Jsou to vesměs díla důsledného deterministy, který usiluje podati biologii rozkladu společnosti měšťanské. Podobnou vývojovou drahou jako Šimáček romanopisec proběhl i Šimáček dramatik. Prvního vítězství dobyl soustředěným scénickým obrazem ze života cukrovarského Svět malých lidí (1890), jenž jest zdramatisováním povídky »Manželé Strouhalovi«z knihy »Z opuštěných míst«. Opouští však brzy tento svět, aby se v Jiném vzduchu (1894) pokusil o řešení moderních morálních otázek na pozadí porušené buržoasie. V tragedii mravního rozkladu sociálního Ztracení (1902) se ztroskotává jeho úsilí o statickou malbu duševní a o analytické roztříštění děje. Jako u M. A. Šimáčka byly také u jiných realistů průpravou k sociálnímu r9má:nu malé genrové črty; v popředí stály ostře kreslené postavy uražených a ponížených lidí. Někteří povídkáři nepostoupili nad toto průpravné stadium, tak František Roháček (1860-1904), který zasáhl 498