impresionismu az psychologisující drobnomalby tohoto období pramení i dmmatická tvorba Fráni ~rámka, který se nejvíc z českých dramatiků přiklonil k vzoru A. P. Čechova. Prvním projevem novorpmantického odklonu od skutečnosti byly dramatické báchorky, nejšťastnější tam, kde jadrné prvky lidové vkládaly po hauptmannovsku do pásma fantastického a někdy symbolického; tím se pohádkové hry Jaroslava Kvapila »Princezna Pampeliška« a »Sirotek« stýkají tradičně jednak se Zeyerem, jednak s Jiráskem. V celku jest novoromantická žeň českého dramatu chudá. I zde vynikli jeho příslušníci v jiných druzích slovesných. Romantická reakce přispěla se shakespearovským kultem k obnově historického dramatu; iniciátory byli tu Hilbert »Falkenštejnem« a Dyk »Poslem«. Rozkvět tohoto historického dramatu, neseného jmény Arn. Dvořáka, R. Krupičky, St. Loma a Fr. Zavřela, udál se až za války a po ní; jen výjimečně byli autoři ještě zasaženi působením realistického dramatu. Román a povídka v období realistickém. Realistický román v evropských literaturách. Realistický román, na rozdíl od výpravné prózy romantické, prosáklé silflOU subjektivností, tíhl k věcnosti a předmětnosti, potlačující spisovatelovo já. Spisovatelské umění druhé polovice XIX. stol. stálo pod tlakem dvou významných činitelů doby: vědy a veřejného dění sociálního. Věda, inspirující romanopisecké tvoření, vyznávala positivismus a užívala i při zkoumání jevů mravních ráda přírodovědné metody. Zvláště příznačné pro ni byly: záliba v experimentálním postupu, přísný, až 'bezútěšný determinismus, sklon ke kolektivnímu pojetí života. Tato věda vedla romanopisce k přesnému, soustavnému a metodic)!ému pozorování sku· tečnosti, učila je dívat se na člověka ne jako na osamocené individuum, nýbrž jako na zjev přírodní a společenský, vá'zaný podmínkami hmotnými a mravními. Sociálně osvobozující a obrodné tendence, projevivší se davově v politickém hnutí socialistickém, povzbuzovaly četné spisovatele, aby ukazovali, kterak jednotlivec závisí na společenském celku, ja,k jest podmíněn svou třídou a do které míry ve svém osudu obráží sociální pohyb lidstva, určovaný poměry hospodářskými. Zaníceni těmito dobovými snahami, rea· 491