kou celého děje, ne ústy jednoho hrdiny. A tehdy se také porozumělo jeho slohu jako nové formě dramatického umění. Poznalo se, že Ibsenovo drama, které znovu obnovuje jednotu místa a času, přemisťuje všechen děj do nitra postav, psychologicky prokreslených ve všech částech lidské osobnosti. Jako malíř citových a myšlenkových stavů a nálad, jako znalec podvědomých sil, zasahujících do vnitřního života člověkova, jako objevitel démonů na dně duše neměl Ibsen sobě rovna a v celistvosti svého zjevu byl nenapodobItelný. Nejvíce působily tyto jeho hry: »Nora«, »Hedda Gablerová«, »Paní z námoří«. »Podpory společnosti«, »Strašidla«, »Divoká kachna«, »Stavitel Solness«. Ze žáků Ibsenových došel většího ohlasu v Čechách německý naturalista Gerhart Hauptmann, ač zprvu před ním dávána přednost společenským hrám Sudermannovým. Jevištní úspěch měly obě jeho dramatické báchorky s novoromantickými názvuky »Hanička« a »Potopený zvon«, jeho chmurné obrazy lidového života krkonošského, zvláště »Forman Henčl« a »Tkalci«, a jeho satirická veselohra o »Bobřím kožichu«. Z ruských realistů z doby potolstojovské došli u nás P. Čechova M. Gorkij velké obliby; větší však vliv než umělecké i psychologické ústrojenství jejich kusů měla autentická inscenace jejich krajanů za vedení StanislaV'ského. Do vývoje českého dramatického umění zasáhli Švéd August Strindberg a Němec Frank Wedekind - a to těsně před válkou - dušezpytným svÝm obsahem, nepokrytou malbou dravé pohlavnosti a krutÝm pohrdáním ženou i pokrokem. Mezi mistry, kteří odváděli drama s cest naturalismu, zaujímal význačné místo francouzský Belgičan Maurice Maeterlinck. Jako lyrik zasáhl výrazně do časného vývoje Březinova. Jako dramatik si získal oddané tlumočníky,zvláště v přítelkyni Jul. Zeyera a Jar. Vrchlického, v Marii Kalašové (1852-1937). Ta uvedla k nám Maeterlincka téměř celého, se zvláštním zřetelem k jeho filosofickým essaYŮm. V časném období, pro náš dramatický vývoj nejdůležitějším, užívala Maeterlinckova mystika prostředků symbolických a v baladickém slohu působivých nápovědí dospěla slohového primitivismu, který spolu s novoromantickÝmi náměty báchorkovými docházel odezvy také u nás. Stále živým zůstával ovšem Shakespeare, Kvapilem znovu a znovu uváděný. Kult Shakespearův vyvrcholil při velkých oslavách 300. výročí Shakespearovy smrti r. 1916. 487