(1916 a 1924) a doplnil jen veršovanou burleskou havlíčkovsko-heinovského humoru Laryngiada (1929) i přátelskými žalozpěvy oV. Dykovi Harrachovské elegie (1936). Doplňkem jeho veršů je drobná próza, z níž Sentimentalita mládí (1902) je dokladem psychologie jeho generace. výZllrum Jelínkův tkví však v mistrovských překladech z francouzštiny: Ze současné poesie francouzské (1925) podávají vývoj od symbolismu k dadaismu, Zpěvy sladké Francie (1925 a 1930) přebásňují ukázky básnictví starého, středověkého, renesančního i prostonárodního. Jeho překlady z češtiny do francouzštiny vrcholí rozsáhlou Anthologie de la poésie tcheque (1930, od Rukopisů po V. Závadu). Psal také pronikavé kritiky divadelní, které shrnul do sbírky studií S prvního balkonu (1924 ve 3 sv.). Se zdarem pracoval i v literárním dějepise; vlohy proň osvědčil knihou studií o sensitivnosti a sentimentalitě francouzské romantiky Melancholikové (1908). Z přednášek na pařížské universitě vzniklo velké dílo Histoire de la littérature tcheque (1930-1935 ve 3 dílech) ne sice vždy původní, ale logicky rozvržené, s podobiznami jemně propracovanými a přirozeně zařazenými. Katolická moderna a básníci s ní spříznění. Do 80. let spokojovali se katoličtí básníci skromným veršováním didakticko-mravoučným. Lumírovské období, ač bylo v podstatě svého liberalistického názoru protikatolické, ukázalo svým rozhledem po středověku na životní hodnoty gotické, na bohatství sv,ěteckého živlu a jeho básnického zpracování: Vrchlický svými modlitbami, zvl. mariánskými, Zeyer mystickými legendami, Čech slohovými motivy baroka, Sládek lyrikou naplněnou prostým, ale hlubokým cítěním náboženským, vyvěrajícím z lidového katolictví domova. Tak připravovali tito spisovatelé cestu katolickým básníkům, u nichž již poesie nevyvěrá ze snah didaktických a utilitářských, nýbrž z potřeby srdce roztouženého po Bohu a tajemství. Objevily se ovšem generační rozpory synů proti otcům, kteří se bránili uměleckým pokrokům literatury domácí i cizí. Zvláště na Moravě, kde měli katolíci několik časopisů beletristických i vědeckých, mezi nimi nadprůměrnou »Hlídku literární« (od r. 1884, od r. 1896 sluje pouze »Hlídka«), byl katolicismus cítěn jako samostatný směr filosofický a jako zdroj bohatých podnětů literárních. Takto cítící mladí kněží, v čele se Sigismundem Bouškou, 0 481