Březina nebyl nikterak estétským vyznavačem umění pro umění, naopak se v názoru o společenském poslání a zapětí poesie setkával s F. X. Šaldou: vyznávaje transcendentální účelnost umění, pojímal básnictví tendenčně jako službu životu v Bohu a věčnosti. Na jeho veršovou, obrazovou a rýmovou techniku působila z počátku česká obdoba formalistního a dekorativního parnasismu, jak ji přinesla Vrchlického škola s Jar. Kvapilem v čele. Ta ho přivedla především k Baudelairovi, od něhož se ve své lyrice vydatně učil, nezanedbávaje ani lyriků anglických; v časné době měl naň také Maeterlinck jako lyrik patrný vliv. Po »Tajemných dálkách« se propracoval k formě osobité, k hymnické a visionářské poesii; ta se stýká jednak s lyrikou Američana Walta Whitmana a Belgičana Emila Verhaerena, jednak s oněmi Sovovými skladbami volných rytmů, v nichž Sova hlásá »údolÍ nového království«: oba básníci působili tu na sebe vzájemně. Také mimo dobu mladistvého obratu podléhal Březina myšlenkovým i slohovým zásahům F. X. Šaldy, který se sám od něho nemálo učil pro svou essayistickou prózu. Právem bývá Březina označován jako symbolista; z počátku měl jeho symbolismus ráz čistě abstraktní a ideologický, ale postupně se propracovával ke konkretnosti, takže názorová stránka udržuje rovnováhu se stavbou myšlenkovou. V neveliké řadě českých básníků filosofických, zahájené Máchou a v době Březinova mládí představované Vrchlickým, zaujímá Oto Březina místo nejpřednější, a to jak odvahou idealistické myšlenky, tak jejím obrazovým a hudebním ztělesněním. Sova i Březina vyjádřili ve svých dílech nejvyšší myšlenkové zájmy, snahy a naděje své doby; tím předstihli řadu svých vrstevníků, kteří dali lyrický výraz pouze dojmovému, smyslovému a citovému životu generace z konce století. Byli to umělci přejemnělé sensibility, vzněcující se po výtce dojmy z odumírajících kultur; churavá, beznadějná a často zrůdná erotika zaměstnávala jejich smysly; na život se dívali zpravidla hranolem umění a literatury, tedy odvozeně. Libovali si v umělých útvarech lyrických, úzkostlivě dbali přesnosti uzavřených slok a pěstěných rýmů. V lecčem se stýkali s epigony Jar. Vrchlického; jako oni byli také věrnými žáky Baudelairovými, ale postoupili k pozdním následovníkům Baudelairovy lyriky a podle nich dostali také označení; jako ve Francii byli 467