nervní krajinář se proměňuje postupně v hymnického pěvce, v patetika a ve visionářského věštce. Zprvu stačil mu uzavřený útvar rýmované sloky, zatížené novými metaforami i obrazy a parnasistní veršová forma pravidelné rytmisace se zálibou pro alexandrin, s jedinečným darem eufonie, se stálou vynalézavostí v rýmu. Ale pevné zakotvení v mystice bylo doprovázeno neobyčejným- obohacením ve formě básnické. Metafory staly se smělejšími a převládl v nich charakter objektivní a visionářský. Náboženskokatolické zbarvení spolu se zálibou pro uzavřené scenerie zmizelo a ustoupilo jednak obrazům z prosté práce v přírodě a v hospodářství, jednak podobenstvím z věd exaktních. Hymnismus Březinův měl již od počátku rys liturgický a bohoslužebný; modlitba a proroctví, píseň díků a opojný dityramb se v něm mísily. Postupně nedovedly uzavřené verše dostačiti závratnému letu Březinovy myšlenky; i neváhal básník je rozbíti a vytvořiti si smělé rytmické útvary daktylotrochejské neb jambicko-anapaestické, často i rýmu zbavené, přiléhající k ekstatickému myšlení a lišící se od ostatní české lyriky bohatou šíří a kaskádami obrazů. Na konci básnické dráhy, hlavně v »Rukou« i v torse šesté sbírky, se však Březina vracel nejen k pevnému členění strofickému a k uzavřenému pravidelnému rytmu jambickému a trochejskému, ale zvláště k rýmu. I zdůrazňování lidského prožitku v posledních básních působí dojmem návratu a zároveň jakoby korektivu. Ideově vyšel Březina v mladých letech ze Schopenhauerovy noetiky, metafysiky i estetiky, jimiž byl, tvoře »Tajemné dálky«, prosáknut stejně jako pesimismem německého myslitele; opíraje se o Schopenhauera, nastoupil za duchovního vedení Šaldova cestu zároveň k mystice a symbolismu. Jeho mystika se učila od Platona, Plotina a středověkých filosofů-mystiků; teprve pozdě se Březina zahloubal také do indického myšlení védského. Souběžně se však školil i v moderním evolucionismu a přírodovědeckém monismu u Carlyla i Emersona; silné stopy v něm zanechalo studium Nietzscheho, který ho odvedl trvale od Schopenhauera a zasáhl ho též svou silou básnickou. Ale některé myšlenkově obrodné proudy, které zachvátily mladé pokolení v Čechách koncem století, ozývají se též u Březiny, zdánlivě odkloněného ode všeho světa reálného; idea spravedlnosti sociální, moderní kult práce hmotné, touha po mravní evoluci duše ženiny náleží k nim především. 466