četná dramata Ibsenova. Ve vzpomínkovém díle »0 lidech a dějích jeho života«, O čem vím (1932), slévají se všecky proudy Kvapilova bohatého života literárního, divadelního a politického. K skupině této patří též několik lyriků rázu epigonského, z nichž dva ,projevili ráz osobitější: Alfons Bresl{a (* 1873), horlivý jako překladatel a vkusný jako elegický prozaik karáskovského směru, a Bohuslav Knoesl (* 1873), básník kdysi smyslné touhy i rozmarné hry a teskný ctitel bezvadné krásy. Obnova českého básnictví lyrického přišla však se strany jiné. Nestačilo pouhé zjemnění výrazových prostředků, aby byl jimi vyjádřen starý, byť rafinovaný obsah životní. vývojový problém ležel jinde. Uprostřed doby prosycené kritikou společenského a mravního života počali si básníci uvědomovati, že se k skutečnosti nestaví nově pouze jejich inteligence, ale i jejich smysly, organisované jemněji a složitěji, než tomu bylo u' staršího pokolení; postřehli také záhy, že si tato nová jejich sensibilita vyžaduje složitějších prostředků výrazových; i jali se pracovati o tomto úkolu slohovém, značícím důsledné opuštění starší poetiky. Bylo namnoze nutno rozbíti mechanickou pravidelnost a uhlazenost verše; odtud vychází úsilí o volný verš, který se z uvolněného útvaru daktylotrochejského mění v členitý organismus, hovějící svou šíří rozvité básnické· myšlence i složité obrazové architektuře. S ním však se zároveň jeví úsilí o zmelodisování lyriky a o úplné potlačení všeho rétoricky ztrnulého v ní. Na počátku 90. let, ještě za rozkvětu realismu ve verši i v próze, se cítil básník tohoto nového typu impresionistou; označení i nazírací svou metodu přijímal z malířství, hlavně z krajinářství. Chtěl podávati rychlý sled dojmů zevního světa jako obraz svého nitra, často podléhajícího změnám až překotným; při tom se zachvíval intensitou dojmu, prociťoval každý polotón, odstín a přísvit v přírodě i ve vlastním niterném životě. Ale tento impresionismus byl vzácný, ba skoro ojedinělý. Básník vedle sensací smyslových prožíval zpravidla také sensace myšlenkové, a to nejen čistě individuálně, nýbrž i sociálně jako člen porobené třídy, utištěného národa, přechodního pokolení. Nejednou však se společenskou kritikou vnikala do lyriky opět rétoričnost, původně prudce odsuzovaná. Spojení čistého impresionismu dojmového i citového s lyrikou meditativní re 457