i lidské osobnosti Vrchlického, Dykova snaha včleniti se do vývojového řetězce od národního obrození mohly by snad býti považovány za přechodné projevy měnivých povah uměleckých. Ale i oba m~šlenkoví vůdcové tohoto období, filosof Masaryk a kritik Salda, postarali se o obdobný korektiv svého původního extensivního snažení otevříti všecka okna do širé Evropy. T. G. Masaryk zahloubal se nad tradičními kořeny češství a hledal je až v hloubkách náboženské reformace domácí. U Šaldy po době obrazoboreckého revisionismu a horečného poevropštění české slovesnosti nadchází perioda snažného pátrání po národně dějinné souvislosti a soustředěného usilování, aby básnické dílo generace, která ho samého uznávala za náčelníka, bylo včleněno do české literární spojitosti. Povaha krásné literatury v období kritického a sociál"ního realismu. Vedle sociálního ducha, v němž jsme poznali nejcharakterističtější rys této doby, jeví se kritičnost vůdčím znakem její literatury. Kritičnost se tu míní ve smyslu širším a hlubším než odborně literárním. Vymaňujíc se z područí novinářství, určovala si kritika pole daleko širší a činila nárok, aby jí bylo přáno samostatné místo kdesi uprostřed mezi uměním a vědou. Nemínila se \Spokojovati rozborem a oceňováním díla a jeho !3pisovatele, nýbrž postupovala i k společnosti, z níž autor i se svým výtvorem vyšel, jejíž stav obráží a kam se svou působností obrací. Její zájem se soustředil k sociální, mravní i náboženské pro-blematice v knize obsažené. Ve shodě s takovou aktualisací nevyhovoval kritice suchý a klidný tón odborně estetického rozboru a výkladu; byl nahrazován podáním názorným, mluvou obraznou a živou, často i rušností polemickou; kritik nemínil již básníku sloužiti nebo jej propagovati a stavěl se jako rovnocenná osobnost literární vedle něho a mnohdy i nad něj. První fázi tohoto českého kriticismu zastupuje vědecký realismus, který se vyvinul z vědeckého revisionismu kořenů positivistických; zorganisoval jej T. G. Masaryk, sám v mladosti osobnost význačně kritická. Realismus jako směr kritický podrobil dotavadní myšlenkové i výrazové hodnoty revisi; volal po střízlivé věcnosti, ideovém prohloubení, původnosti a prostotě formy. S heslem stanoviska všeevropského odmítal domácí úzkoprsost, krátkozraké vlastenectví a proti jednostrannému nacionalismu stavěl obrodu a spravedlnost sociální, důsledný demokra 432