obého pohlaví, vychovaná národním duchem, ale namnoze znalá ciziny a světového pokroku, stavěla se i nadále v čelo měšťanstva, i když v mladých letech apoštol oval a pod praporem realismu neb pokrokářství mezi dělnictvem. Bylo však obecně patrno, že se zvolna vyžívá a přežívá liberalismus, mravně myšlenkový to výraz buržoasie XIX. stol. Přispěl k tomu postup nauk socialistických i soumrak přírodovědeckého materialismu a filosofického positivismu, jež poskytovaly dotud myšlenkové základy liberálnímu měšťanstvu. Konec století bývá označován jako doba úpadku - dekadence; v srdcích nejcitlivějších vzcházela pesimistická setba Leopardiho, Lermontovova, Schopenhauerova, Flaubertova. Novoidealismus, mystika, ano i novokřesťanství se znovu - silou kontrastu! - přihlásily o svá práva, zdůrazňujíce význam tajemství, intuice, milosti, ale také citového a mravního bohatství jako náhradu za neuspokojující rozumové, přírodovědecky pojímané poznání světa. Evropskou událostí dosahu světového se stal takový obrat ke křesťanským hodnotám duchovým a mravním u Lva N. Tolstého, který z realistického romanopisce vyrostl na rousseauovsky bezohledného kritika společnosti a kultury a posléze na nábožensky etického myslitele. Nechybělo mu žáků ani v Čechách a jeho vliv, zároveň s působením Dostojevského, byl nejúčinnějším ovocem studia a kultu ruského písemnictví na naší půdě, oč se zasloužil zvláště T. G. Masaryk. oS Tolstým, hlásajícím potlačení vlastního já ve prospěch společenských zájmů nadosobních, a s mysliteli blízkými socialismu byli však u nás zároveň čteni, studováni, následováni také význační mluvčí individualističtí. Realismus a pokrokářství se zasloužily o to, že byli na českou půdu uváděni velcí spisovatelé ruští, angličtí, američtí a severští, kdežto družina »Moderní revue« propagovala hlavně francoUzské zastánce kultu Já. Český individualismus, čelící jednak mohutnějícímu proudu socialistickému, jednak společenským zřetelům a ohledům domácího realismu, vzdělával se na mravně dějinném hrdinství Angličana Carlyla, na Ibsenově etické odpovědnosti ve službách vývoje k vyššímu lidství, na intelektuálním egotismu Francouze Barresa; ale hlavním jeho učitelem byl nejparadoxnější individualista mezi filosofy, žák a pak protichůdce Schopenhauerův Fr. Nietzsche, pravý to protipól Tolstého; působil jako hlasatel radosti ze života, vůle k moci, proti 427