ny, jmenovitě neutěšitelné hoře mateřského srdce zlou Moranou strašně popleněného, neuspokojenou touhu po plném vyžití osudu a zachmuřený vzdor proti Bohu i sudbě; psycholog nalezne tento tragický názor i v obou vrcholných románech, v »Dětech čistého živého« a »Drašaru«. Svazeček Kreseb a dojmů z cest (1911, spojeny se sv. »Z nejvýchodnějších Čech« definitivně v knihu S poutnickou holí a brašnou [1930]) zachycuje feuilletonisticky malebné postřehy, rozmarné episody, historické i umělecké reminiscence z putování po Švýcařích a Německu. T. Nováková, která v 1. 1908-1912 pobývala trvale v Proseči u Skutče, zemřela v Praze dne 13. listopadu 1912. Sloučením krajního apriorního idealismu s konkretním lidopisným realismem, dále romantickým kultem lidu, dějinné minulosti, českobratrské reformace národní připomíná J os. Holečka, ale v pohledu na lid jest značný rozdíl mezi dcerou města, která si venkov s jeho rázovitými typy teprve odkryla, a synem starého selského kmene. Ze integrace osobnosti a předmětné látky nebyla. u ní úplná, ukazují její lyrické prózy. Tu se vzepřela proudu předmětného realismu a přiblížila se také zesílením prvku obrazového a melodického novoromantickému idealismu a tím překlenula v smělém oblouku vzdálenost prózy K. Světlé a pozdních fází R. Svobodové. Ostatní novelistické práce z východních Čech mají více zajímavosti národopisné než literární. Pohoří žďárské, které v několika pracích líčíval již Fr. Pravda, kreslila od počátku 90. let v naivně realistických povídkách beze smyslu pro duchovní život lidu, pracujícího v lese »0 dřevěném chlebě« neb tkalcovsky jako »páni od stavu« (toť názvy jejích sbírek z r. 1899 a z r. 1919), Vlasta Pittnerová (1858-1926, provdaná Weymelková). Genrové obrázky společensI.:é. Již Neruda ukázal, že genrové obrázky, zpodobující malé výseky současného života s pozornou láskou ke každodenní skutečnosti a se živým smyslem pro rysy charakteristické, mohou býti případnou průpravou realistického povídkářství; obměnil tím předbřeznový způsob RubŠův. Jeho cestou, jež byla souběžná s pracovní metodou Dickensovou a Bret Hartovou, šla uvědoměle neb neuvědoměle řada spisovatelů, kteří přes smysl pro skutečnost a přes lásku k realistickému detailu nezasluhují název realistů v pravém slova smyslu. Často 414;