řila svůj myšlenkový obzor hojnou průpravou a činností feministickou, pro niž vytvořila orgán v časopise Zenský svět (1897-1907); rozsáhlý výběr feministických svých úvah, opřených o veliké vzdělání literární, jmenovitě v literaturách germánských, podala knihou Ze ženského hnutí (1912) ; zvláštní pozornost v řadě essayů věnovala H. Ibsenovi a R. Wagnerovi. R. .1902 vyšel první svazek realistických kreseb a povídek z lidového života na Litomyšlsku, Úlomky žuly (tu zvláště vynikající povídka Na faře z r. 1912), ostré charakteristiky, přísné rázovitosti; potud však vábil spisovatelku jen svérázný zevnějšek lidový a některé primitivní vztahy společenské. V dalších pěti rozsáhlých knihách tohoto řádu, v nichž se dějiště prací rozšířilo z Litomyšlska i na Poličsko a Skutečsko, ponořuje se veskrze do myšlenkového života východočeských venkovanů: v Janu Jílkovi (1904) podává podle dobových dokumentů tragickou historii českého emigranta a českobratrského blouznivce z XVIII. věku; v Jiřím Šmatlánu (1906) kreslí dopodrobna duchovní rozvoj tvrdohlavého evangelického sektáře z Poličska, jenž umírá jako socIálně demokratický nadšenec; v románě Na Librově gruntě (1907) předvádí osvíceného sedláka od moravských hranic, v jehož důvěrných osudech se obráží politické osvobození z r. 1848; v nejrozsáhlejší a stavebně . nejsložitější románové skladbě, Děti čistého živého (1909), sleduje na pozadí veřejných dějů obecně národních tragický rozvrat panteistické sekty »adamitské« na Skutečsku v druhé polovici XIX. století; »román kněze buditele«, Drašar (1914), rámce opět zúženě monografického, sytě zobrazuje piaristský život řádový, literární ruch obrozenský a chmurnou existenci vesničanů na Poličsku jakožto pozadí temných osudů nešťastného kněze-spisovatele J. V. Michla, podlomeného nespoutanou vášnivostí; i dětem určené Dvě stařenky (1909) váží látku z lidu východočeského. V těchto důsledně realistických a bohatě věcných románových komposicích, psaných se zvláštním smyslem pro stavebnou osnovu románovou i s darem pevné charakteristiky, jsou živly subjektivně citové nejprve zcela potlačeny, později skryty za dějem i charaktery postav. Na rozdíl od toho a na důkaz romantického založení básnířčina promítají pohádkové a legendární sbírky próz, Rosné perly (1902), S kamenité stezky (1908) a Výkřiky avsdech.y (1911), nepokrytě nejosobnější vztahy autorči 27 - Ame Novák: Stručné dějiny literatury české. 413