(1908), Pošumavské rapsodie (1908) a j. Časovou látkou poutá román ze života vídeňských Čechů Za štěstím (1895), pokusem o selskou kroniku rodinnou jsou rozlehlé Mlhy na Blatech (1909), konvenčním obrazem nezdravých poměrů na středních školách pražských Supplent (1913 ve 4 sv.). V pozdních pracích opustil již půdu šumavskou a tím pozbyl úrodnější inspirace. Ještě mnohem silněji než u Jos. Holečka a K. V. Raise se projevují" duchové svazky s generací ruchovskou u Terézy N ovákové, která se sama vždy důrazně přihlašovala ke K. Světlé a Sv. Čechovi jako k svým učitelům; romantickou citovost a vášnivost vzdorné individualistky nikdy nezapřela, ač v dílech lidopisného realismu proti ní bojovala krajní objektivitou, opírající se o průkaznost a názornost co nejhutnější. Teréza Nováková (1853-1912), dívčím jménem Lanhausová, narodila se z poloněmecké rodiny v Praze 31. července 1853, ale záhy podlehla vlivu vlasteneckého a svobodomyslného ruchu let 60. a 70. a stala se uvědomělou Češkou, na niž od začátku mocně působila K. Světlá. Provdavši se za profesora dra Josefa Nováka, odešla s ním do Litomyšle, kde pobyla 19 let. Do literatury vstoupila r. 1882 a nejprve vydala několik svazků konvenční novelistiky, v nichž jednak líčí bolestné osudy žen, hledajících uprostřed nechápavé společnosti mravní sebeurčení, jednak s mírnou ironií kreslí drobné zvrácenosti malého města. K těmto sbírkám novel, na př. Z naší národní společnosti (1887), Z měst a ze samot (1890), Dva obrazy staropražské (1920), druží se i tendenční zpracování osudů Zdenky Havlíčkové, Maloměstský román (1890). V lidově psané jubilejní monografii literár. dějepisné Karolina Světlá) její život a její spisy (1890) se přihlásila k literárnímu svému vzoru K. Světlé. Z pobytu v Litomyšli vzešly podrobné a odborné studie národopisné: Kroj lidový a národní vyšívání na Litomyšlsku (1891) a Východočeské lomenice (1903), pak krajinopisné knihy, líčící scenerie dalších prací autorčiných. Také populární, ženskému čtenářstvu určené obrazy z českých dějin, Slavín žen českých (1894), naznačují další dráhu T. Novákové: národní dějiny české poutají ji hlavně po stránce náboženské; největší patos náleží teskné době emigrantské a protireformační. Tyto práce mají význam průpravný; doba zralosti literární nadchází až počátkem XX. století. Zatím T. Nováková znovu rozší· 412