desetiletí jest dobou příprava náčrtů, ale aniž je dokončil, zemřel Holeček dne 6. března 1929 v Praze na Smíchově. Rozvrhnuv si plán, který se jeví již ve vzpomínkových obrázcích z venkovského domova, otiskovaných v 1. 70., počal r. 1898 vydávati románový cyklus Naši knižně; v letech 1910-1930 vyšlo přepracovaných 10 knih ve 12 svazcích: I. Jak u nás žij ou a umírají. - Frantík a Bartoň. II. Bartoň. III. Výprava. IV. Boubín. V. Adamova svatba (2 sv.). VI. Rok smrti. VII. Mraky. VIII. Emisaři (2 sv.). IX. Máje. X. Šlechtic a sedlák (z pozůstalosti nedokončeno). Široce rozpředená kronika čtvrtstoletí selského jihočeského života v rodném Vodňansku v 1. 1840-1866 měla vyčerpati všecku zevní i vnitřní pravdu jihočeského kraje a kmene s hojnými pohledy retrospektivními. Není to román v pravém smyslu; komposice, kterou autor zamýšlel jako cyklus uzavřený, přervaná četnými episodami, se mu pod rukama stávala nepřehlednou. První tři díly jsou položeny do starobylych vesnic na Vodňansku, do Stožic a Lhoty Líkařovy a do čtyř typických rodin selských, Kojanovy, Králencovy, Skobovy a Bakulovy; od IV. dílu se přesouvá děj do vesnic na Netolicko a rozšiřuje se na veliký rod Špírkův a Šindelářův. Vlastním středem cyklu je stožický sedlák Kojan, »silný křesťan« českobratrských kořenů a hlubokého smyslu pro potřeby života, který staví na základ staroselské kultury. Kojan a Kralenec, vidící v půdě záruku své svobody synové obou, Bartoň a Adam jsou hodní dědicové otcovských tradic - stojí uprostřed zhouby, valící se na jihočeskóu ves, kterou způsobuje panský velkostatek, židovská lichva, národně i nábožensky záludní jesuité a konečně i pruští emisaři. Odpadlíky od selství zastupuje hajný Boubín a Kojanův sok Skoba, ale i ti se nakonec vracejí do selského tábora. Když se vyvrcholuje zápas Kojanův s panstvem, přetrhují přípravy k válce rakousko-pruské pásmo děje, a tak nedokončená skladba je přervána dlouho před vyřešením osudu Kojanova a jeho syna Bartoně. Ale česká národní duše otvírá se v tomto vzácném dokumentu dokořán: hojné postavy lidové a zvykoslovné rozpravy uvádějí čtenáře do středu myšlenkového a duchovního života lidu, který jest prohlouhén a dokreslen nepřeberným bohatstvím písní, pověstí, legend, zvykoslovných líčení, zvláště pak kořennou mluvou a jadrným humorem. Národní filosof, znásobený básníkem, jemuž lze prominouti 408