Podkrkonošský lid na Jičínsku a Novopacku nejzevrubněji a nejpravdivěji zpodobil Karel Václav Rais (* 4. ledna 1859, t 8. července 1926 na Král. Vinohradech), rodilý z Bělohradu u Nové Paky. Vesnické jeho povídky berou svou látku buď z rodného kraje autorova nebo z podhorského Hlinecka, kde působil v 80. letech jako učitel; od r. 1894 byl pak ředitelem měšťanských škol na Král. Vinohradech. Přesídlení do Prahy rozšířilo jeho obzor a dalo mu potřebný odstup od látek i postav venkova. Do literatury vstoupil Rais jako epigon vlasteneckého básnictví a jako žák Sv. Čecha: historická vzpomínka, láska k rodné půdě a prostá drobnokresba venkovských postaviček tvoří náměty jeho veršovaných knih: První květy (1881), Doma (1883), Pod Zvičinou (1906) a j., určených mládeži a doplněných řadou veršíků a říkanek pro nejmenší. Z ostatní své lyriky uspořádal výbor Z domova (1912). K veršovaným těm pracím druží se hojné povídkové knihy pro mládež; v nich napodobuje národní slovanské pohádky a pověsti nebo elegickými příběhy z národní minulosti vychovává k uvědomění národnímu, tak v knihách: Povídky ze starých hradů (1888), Z naší kroniky (1892) a j. Vlastní literární význam Raisův spočívá v realistických obrazech z venkovského života na českém podhoří; kromě selského lidu vystupují tu hojnou měrou i učitelé a kněží venkovští, sloužící národním a buditelským snahám. Většina výpravných prací Raisových má ráz chmurný. Volí s oblibou trpné a pokořené povahy, hmotně i duševně ujařmené existence, churavé a odkopnuté výměnkáře, starce opuštěné od dětí, nuzné podruhy, vysílené ženy, dívky zkažené velkým městem a vracející se beznadějně do domova, churavé muže, jdoucí na ves umřít, nepatrné zavržence osudu, marně toužící po lásce a něze, tiché duše, vydrážděné nespravedlivostí a nezřízeností okolí až k zločinu. Tak v knihách: Výminkáři (1891), Horské kořeny (1892), Potměchuť (1892), Rodiče a děti (1893), Kalibův zločin (1895), Lopota (1895), Na lepším (1901), Stehle (1905) a j. Umí však vystihnouti každodenní krásnou zákonnost práce na poli a instinktivní jednotu sedláka a půdy. Obměňuje vztah starých rodičů k dětem, výměnkářů k hospodářům, podruhů k sedlákům. Jsa nadšeným vyznavačem posvátnosti venkova, předvádí rozvratný vliv městské vzdělanosti a nemravnosti na české horaly: Půlpáni (1898) , Mezi lidmi (1898), Paničkou (1900); v idylickém Pantátu Be 405