Době bělohorské a pobělohorské, kterou zahájil svou činnost jako historický povídkář a romanopisec, věnoval r. 1884 monumentální skladbu Psohlavci (kn. 1886), v níž se stal epikem selského povstání na Chodsku proti německému Lomikarovi. Povstání to jest mu svou lidovostí, svou houževnatou důsledností boje za právo přímo symbolem našeho národního zápasu vůbec; průprava historiCká spojena je neobyčejně šťastně s lidovědnými detaily. Epika českého národního úpadku doplňuje elegik a sugestivní náladový malíř ve Skalách (1886, kn. 1887), označených jako »několik výjevů z dějin samoty«; s podivuhodnou věrností historickou dovedl tu Jirásek v osudu zemanské rodiny Křinecké z rodného svého kraje uzavříti dějinnou tragiku Bílé hory. Pevnost a úměrnost jednotné stavby, kterou ve svých rozsáhlých románech obětoval pestré rozmanitosti dějů, jest v tomto díle. Touto pevnou komposicí vyznačuje se- i »historický obraz« Temno (1913; kn. 1915), úchvatná malba XVIII. věku, kdy dílo protireformace bylo dovršeno. Trojí oblast jest zde sloučena, měšťanstvo pražské, bludaři, zachovávající styky se saskou emigrací, a drobné panstvo na venkovských sídlech, zasahované vesměs vítěznou mocí jesuitů - náladový valeur, dušezpytný pohled se tu vyrovnávají s bohatstvím původních jednotlivostí kulturně historických. Rodný svůj kraj uprostřed válečných zmatků XVIII. stol. zachytil Jirásek již dříve v Sousedech (1882, kn. 1884) a v Pandu1'ku (1883, kn. 1886). ~ Jimi se dostal Jirásek do doby Marie Terezie, do poloviny stol. XVIII. Obraz z konce tohoto století a ze zač. stol. XIX. zachycují již dvě začátečnické práce Jiráskovy: Na dvoře vévodském (1877, kn. 1881) líčí oslnivý život vévody Zaháňského, usedlého v rodném kraji básníkově, odrážející se od bídy robotníků selských; podrobnou malbu rozkošnického života na Vídeňském kongrese podává pozdější Ráj světa (1880, kn. 1883). Svět rokokové a osvícenské šlechty josefinské, první pokus o sledování slabounkých počátečních kořínků českého obrození národního přináší široce založený román ze severovýchodních Čech, Poklad (1881, kn. 1885). Široký a mohutný obraz tohoto národního hnutí na rozhraní XVIII. a XIX. stol. zachycuje pětidílný F. L. Věk (I. 1888, II. 1892, III. 1897, IV. 1900, V. 1906), který se stal autentickou kronikou českého osvícenství i vlastenectví literárního, jazykového a divadelní 393